Valikko Etsi
Palvelut / Kirjasto / Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Sivua on päivitetty 2.3.2023

Tälle sivulle kootaan vastauksia tavallisimpiin kirjastonkäytön ongelmatilanteisiin. Vastaamme sivulla myös mm. käyttäjäkyselyjen kautta saatuihin, usein toistuviin asiakaspalautteisiin. Palautetta voi antaa kirjastolle milloin vain ja miten vain, esimerkiksi sähköpostitse osoitteeseen kirjasto(a)karkkila.fi tai paperilla Kirjastogallerian oven vieressä olevaan palautelaatikkoon.

KIRJASTON SAAVUTETTAVUUS

Kysymys:
Mihin täällä oikein saa auton parkkiin?
Vastaus: Kirjaston asiakasparkkipaikkoja on kaupungintalon pihan puolella teollisuushallin seinustalla sekä mäen rinteessä pysäköintialueilla. Invapaikat ovat kirjaston sisäänkäynnin edustalla. Muilta osin kirjaston edustan katualueella pysäköinti on liikennemerkein kielletty ja tätä toivotaan noudatettavan, ettei raskaan liikenteen kulku ja lumien auraus hankaloituisi.

LAINAAJAN ONGELMATILANTEITA

Kysymys: Yhteystietoni ovat muuttuneet. Saako kirjasto uudet osoitetiedot maistraatin kautta?
Vastaus: Ajantasaiset yhteystiedot voi vaihtaa verkkokirjastossa tai käymällä paikan päällä kirjastossa. Kirjasto ei saa asiakkaiden osoitetietoja maistraatilta.  

Kysymys: Sain huomautuskirjeen erääntyneestä lainasta, mutten löydä kyseistä kirjaa! Muistelen itseasiassa jo palauttaneeni sen! En kai nyt joudu korvaamaan sitä?
Vastaus: Kannattaa aluksi tarkistaa huomautuskirjeen päiväys, sillä kirje on voinut lähteä kirjastosta ennen kuin palautit kirjan. Jos et kuitenkaan ole varma, onko kirja palautettu, tai jos se näkyy yhä lainoissasi verkkokirjastossa, ota yhteyttä kirjastoon, niin selvitetään tilanne.

Kysymys: Olen kadottanut kirjastokorttini. Mitä teen?
Vastaus: Ilmoita kirjastoon, että korttisi on kadonnut. Henkilöllisyystodistuksen esittämällä voit saada uuden kortin heti (uuden kortin hinta on 2 €).

Kysymys: Palautin lainani automaatilla, mutta nyt sain huomautuskirjeen! Mitä ihmettä?
Vastaus: Jos olet varma etteivät teokset ole kotonasi, ota yhteyttä kirjastoon, niin tarkistamme ovatko teokset hyllyssä ja palautamme ne. Erääntyneistä lainoista peritään myöhästymismaksut tavalliseen tapaan. Asiakkaan tulee seurata teosten käsittelyä automaattia käyttäessään.  

Kysymys:  Kirjastoaineiston luokitus on aika epälooginen - eikö sitä voisi uudistaa?
Vastaus: Useimmat Suomen yleiset kirjastot käyttävät YKL-luokitusta (eli yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää), joka on kehitetty alkujaan 1900-luvun alkupuoliskolla sen ajan maailman kuvastajaksi. Luokituksesta on ajan myötä tullut paikoin turhan monipolvinen ja epäkäytännöllinen, mutta sitä ei kuitenkaan ole helppo käydä muuksi vaihtamaan. Sen sijaan olemme pyrkineet tekemään opasteistamme selkeät, jotta oikea luokka paikantuisi kirjaston tiloista sen jälkeen kun sen on verkkokirjastosta tai henkilökunnalta tarkistanut.

Kysymys:  Onko lainojen erääntymisestä mahdollista saada tekstiviesti- tai sähköpostimuistutusta?
Vastaus: Lainojen erääntymisestä on mahdollista saada sähköpostimuistutus kolme päivää ennen eräpäivää. Pyydä henkilökuntaa aktivoimaan muistutus käydessäsi kirjastossa. Asetuksen voi laittaa päälle myös verkkokirjastossa, jos kirjastokorttiisi on liitetty tunnusluku.

KIRJASTON KOKOELMAT

Kysymys:  Voisiko isotekstisiä kirjoja hankkia enemmän?
Vastaus: Isotekstisiä kirjoja ilmestyy Suomessa nykyään melko vähän. Karkkilaan pyritään hankkimaan niistä lähes kaikki.

Kysymys:  Toivoisin, ettei vanhoja kirjoja poisteta nykyiseen tahtiin, etenkin kun kustannusyhtiöissä ja kirjakaupoissa teosten kierto on aivan liian nopeaa, eikä kirjoja enää saa mistään muutaman vuoden päästä. Klassikot nousevat esiin vasta ajan myötä - jos ne ovat luettavissa vuosikymmenten ajan.
Vastaus: Kirjastosta poistetaan vuosittain suunnilleen sen verran aineistoa kuin sinne hankitaan. Poistettavat teokset ovat huonokuntoista ja/tai vähän lainattua aineistoa. Näin hyllyt eivät täyty liiaksi ja kokoelma säilyy käytettävänä. Kirjastoon hankitaan vuosittain noin 3 000 nidettä. Tämän kokoisella hankinnalla ei voida pitää laajempaa kokoelmaa tuoreena ja käytettävänä. Karkkilan kaupunginkirjaston asiakkaat voivat saada Lohjan ja Vihdin kirjastojen aineistoa seutulainaksi. Lisäksi harvinaisempaa aineistoa saadaan kaukolainaksi muualta Suomesta tai kauempaakin. Tarkemmin asiasta voi lukea kirjaston kokoelmapolitiikasta.

Kysymys:  DVD-levyjen laatuun ja toimivuuteen voisi kiinnittää huomiota. Uusitteko/poistatteko kovin naarmuuntuneet levyt, jotka eivät enää toimi asiallisesti?
Vastaus: Kirjaston henkilökunta pyrkii tarkistamaan lainasta palautuvien levyjen kunnon, ja ajoittain myös kaikki hyllyssä olevat levyt käydään silmämääräisesti läpi. Pahoin kuluneiden levyjen toimivuus tarkistetaan ja tarvittaessa ne poistetaan kokoelmasta tai uusitaan. Asiakkaiden toivotaan käsittelevän lainaamiaan levyjä huolellisesti ja ilmoittavan palauttaessa, jos jokin heidän lainaamistaan levyistä ei ollutkaan enää käyttökunnossa. Tässä tosin on huomioitava, että soittimissa on suuria eroja ”naarmujen siedon” suhteen.

Kysymys: Ottaako kirjasto vastaan lahjoituksia, esim. minulle tarpeettomia kirjoja tai elokuvia?
Vastaus: Kirjastolle voi tarjota siistikuntoisia kirjoja, musiikkiäänitteitä ja myös esim. konsolipelejä. Elokuvatallenteita ja tietokoneohjelmia kirjasto ei voi ottaa tekijänoikeussyistä vastaan. Kirjasto päättää, mitkä teokset liitetään kokoelmiin ja mitkä kierrätetään. Kirjaston eteisessä on myös kierrätyshylly, johon kuka tahansa voi tuoda pieniä määriä mitä vain kulttuurituotteita, joiden arvelee voivan kiinnostaa muita kirjaston käyttäjiä. Kierrätyshyllystä voi vapaasti ottaa siihen tuotuja tavaroita.

KIRJASTON TILAT JA LAITTEET

Kysymys: Kirjastossa on joskus melkoinen häly ja muutamat lapset suorastaan häiriköivät.  Eikö asialle voi tehdä mitään?
Vastaus: Kirjaston käyttösääntöjen mukaan kirjaston henkilökunta voi määrätä muille asiakkaille tai kirjaston toiminnalle häiriötä tai haittaa aiheuttavan asiakkaan poistumaan. Jatkuvasta häiriön tai haitan aiheuttamisesta tai kirjaston omaisuuden tahallisesta turmelemisesta kielloista huolimatta seuraa kirjaston käyttöoikeuden menetys määräajaksi. Käyttöoikeuden menetyksestä päättää kirjastonjohtaja.

Kysymys:  Kaipaisin vanhan ajan tyyliin hiljaisuutta kirjastoon - olisiko se mitenkään mahdollista?
Vastaus: Kirjastossa ei edellytetä ehdotonta hiljaisuutta ja keskustelu normaaliääneen on mahdollista, mutta asiakkaiden toki toivotaan ottavan toiset asiakkaat huomioon. Myös kännykän käytössä asiakkaiden oletetaan ottavan huomioon muut asiakkaat. Puhelut – ainakin pidemmät - on parempi hoitaa kirjaston ulkopuolella.  

Kysymys:  Olisi kätevää, jos tietokoneet olisi sijoiteltu niin, että niillä voisi rauhassa työskennellä.
Vastaus: Kirjaston asiakaskoneet oli ennen sijoitettu yhteen ryhmään palvelutiskin edustalle, josta ne tämänkaltaisten palautteiden takia hajautettiin eri puolille kirjastoa rauhallisempiin paikkoihin. Ihanteellista olisi, jos pystyisimme vielä sijoittamaan koneet niin, että koneiden näytöt eivät näkyisi harvoillekaan ohikulkijoille, mutta tämä vaatisi uutta kalustoa ja uudelleenjärjestelyjä, joita emme valitettavasti toistaiseksi pysty toteuttamaan. 

TIEDOTTAMINEN

Kysymys: Kirjaston tapahtumia voisi tiedottaa laajemmin kuin vaan julisteilla. Haluaisin tiedotusta erilaisista tapahtumista sähköpostiini. 
Vastaus: Kirjaston tapahtumista tiedotetaan tarpeen mukaan myös kirjaston ja kaupungin kotisivuilla ja Facebook-sivuilla sekä paikallislehdissä erilaisten lehtijuttujen ja tiedotteiden avulla. Tapahtuman kohderyhmästä ja sen tavoitettavuudesta riippuen käytetään myös suoraa tiedotusta, esim. koulujen kautta tiedotetaan vanhemmille sähköisen reissuvihkon kautta. Yleistä sähköpostitiedotuslistaa kirjastolla ei ole. Asiaa harkitaan.

Kysymys: Skulle gärna vilja få mer information om vad som händer på biblioteket. 
Vastaus: På finska hittar du information om bibliotekets verksamhet (evenemanger, nya service och resurser, statistik osv.) på våra hemsidor och Facebook. Tyvärr har vi inte tillräckliga resurser att översätta våra hemsidor till svenska.

Kysymys:  Enemmän kuntalaisille avoimia tapahtumia ja tilaisuuksia!
Vastaus: Kirjasto on järjestänyt viime aikoina melko paljon yleisötapahtumia eri-ikäisille asiakkailleen Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämien, kirjastotoiminnan kehittämiseen tarkoitettujen hankeavustusten turvin. Jotkut paikalliset kirjailijat ovat esiintyneet täällä ”kotikirjastossaan” myös ilman palkkiota, mistä heille suuri kiitos. Oman ilahduttavan kortensa tapahtumatoimintaan ovat kantaneet muutkin paikalliset toimijat, mm. oppilaitokset, yhdistykset ja yksityishenkilöt, jotka tuovat tilaisuuksiaan, kurssejaan ja näyttelyitään kirjaston tiloihin. Kannustammekin kaikenikäisiä karkkilalaisia käyttämään kirjastoa yhteisenä olohuoneenaan, johon kaikilla on matala kynnys tulla ja miellyttävä olla, ja ideoimaan ja toteuttamaan haluamansa kaltaista ohjelmaa ja osallistumista kirjastossa – kirjasto on aina avoin yhteistyökuvioille.

MUUTA

Kysymys: Paljonko henkilökuntaa kirjastossa on? Pääseekö teille töihin?
Vastaus: Kirjaston palkkalistalla on nyt viisi vakituista kirjastoalan ammattilaista. Tässä taloustilanteessa on melko epätodennäköistä, että vakituisen henkilöstön määrää lisättäisiin. Kirjastossa on vuosien varrella työskennellyt myös kesätyöntekijöitä, sijaisia, tuntityöläisiä, työllistettyjä, palkkatuettuja, sivareita, kirjastoalan harjoittelijoita, muiden alojen harjoittelijoita, kuntouttavassa työtoiminnassa olevia, työkokeilijoita, työelämään tutustujia ja muitakin, joilla ei ole ollut kirjastoalan koulutusta. Kirjasto haluaa mahdollisuuksiensa mukaan tarjota työ- ja harjoittelumahdollisuuksia niitä tarvitseville. Lähtökohtana on, että tästä hyötyvät molemmat. Väliaikaiset työntekijät tekevät kirjaston jokapäiväisiä tehtäviä: esimerkiksi kirjojen hyllyttämistä, kirjojen korjaamista ja päällystämistä; osa on toiminut asiakaspalvelussakin. Tämä on mahdollistanut kirjaston vakituisen henkilöstön käyttää työaikaansa mm. tapahtumien suunnitteluun sekä päiväkoti- ja kouluyhteistyöhön. 


Etkö löytänyt tältä sivulta vastausta kysymykseesi? Ota yhteyttä kirjastoon (p. 044 767 4642) niin selvitämme asian!

 


Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Karkkilan kaupunki

Valtatie 26 D
03600 Karkkila

Y-tunnus 0127046-7

Laskutusosoitteet


Verkkolaskut:

Verkkolaskuoperaattori:
CGI
Välittäjän tunnus:
003703575029 
Verkkolaskuosoite:
003701270467


Kaupungin puhelinvaihde:
(09) 4258 3600


Palvelupiste Serveri:

(09) 4258 3755
palvelupiste@karkkila.fi


Kirjaamo
:
kirjaamo@karkkila.fi