HISTORIA
Höyryveturi numero 3 ja Hyvinkään-Karkkilan rautatie

Pikkupässi eli HKR 3-veturi on valmistettu Tampereen Pellava- ja Rautatehtaan eli Tampellan tehtaalla Tampereella vuonna 1910 valmistusnumerolla 157. Veturin valmistajalaatat vaihtuivat jo tehtaalla toisen veturin kanssa, joten niissä on virheellisesti numero 158. Kolmosen höyrykattilan tarvitsema vesi kuljetettiin veturin sivuilla olevissa tankeissa ja polttoaineena käytetyt halot veturin perässä olevassa polttoainetilassa eli "bunkkerissa".

Työkunnossa noin 35 tonnia painava veturi 3 on ensimmäinen veturi tyyppiä Hb 68 (LT), jota valmistettiin kolme kappaletta, kaikki Hyvinkään-Karkkilan rautatielle. Sisarveturi 4 valmistettiin vuonna 1911 ja 5 vuonna 1917. Numero 4 romutettiin 70-luvun alussa ja numero 5 liikennöi peruskorjattuna Jokioisten Museorautatiellä.

Hyvinkään-Karkkilan rautatie syntyi 1910-luvun taitteessa tyydyttämään kuljetustarpeita ensin Kytäjän kartanon Hyvinkään länsiosissa ja sitten Högforsin rautatehtaiden Karkkilan Pyhäjärvellä. Rautatien raideleveys oli 750 mm, pääteasemien Hyvinkään ja Karkkilan välinen etäisyys noin 44 km. Henkilöliikenne Hyvinkään-Karkkilan radalla loppui toukokuussa 1961 ja koko liikenne 6.11.1967. Rautatie oli Suomen toisiksi pisin kapearaiteinen rautatie ja pisimpään henkilöliikennettä harjoittanut kapearaiderata.

Veturin kunnostus

Hyvinkään - Karkkilan radalla vuosina 1911 - 1967 työurakan tehnyt Pikkupässi-veturi vietti pitkään vanhuudenpäiviään kolmen vaunun kanssa muistomerkkinä Karkkilan Nyhkälänharjun kupeessa. Veturi ja vaunut kuljetettiin kunnostettaviksi Jokioisten Museorautatielle maaliskuussa 1993. Karkkilan kaupunki luovutti junanvaunut museorautatielle, ja Museorautatieyhdistys lupasi kunnostaa Pikkupässin vastineeksi näyttelykuntoon.

Pikkupässin kunnostus vaati mittavia metalli- ja puutöitä. Muun muassa suuri osa veturin hytistä rakennettiin uudelleen, samoin savutorvi ja höyrykattilan suojapellit. Myös hytin puuosat uusittiin lähes kauttaaltaan. Veturi palautettiin 1950-luvun asuun, jolloin mm. veturin sininen pääväri muutettiin vihreäksi ja öljylyhdyt korvattiin asetyleenikaasuvaloilla.

Veturin paluu

Kunnostettu HKR3-höyryveturi eli Pikkupässi saapui lauantaina 21.10.2006 Jokioisilta Karkkilaan. Veturi tuotiin rekka-auton kyydissä ja siirrettiin tilapäistä rataa pitkin Karkkilan kaupungintalon aulaan.

takaisin pikkupässi sivulle
takaisin etusivulle