Poistuminen | Toimielimet | Kasvatus- ja opetuslautakunta | Pöytäkirja 28.05.2013

Kasvatus- ja opetuslautakunta
Pöytäkirja 28.05.2013 Pykälä 37




Kasvatus- ja opetuslautakunta
§ 5
19.02.2013
Kaupunginhallitus
§ 94
25.02.2013
Kaupunginvaltuusto
§ 44
04.03.2013
Kasvatus- ja opetuslautakunta
§ 37
28.05.2013

 

Päivähoidon palveluseteli ja sääntökirja

 

151/05.00/2013

  

KASLA § 5

 

Esittelijä / valmistelija / lisätietojen antaja: sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto puh.(09) 4258 3627 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

Karkkilan kaupunki on teettänyt varhaiskasvatuksen ja koulun palveluverkkoselvityksen vuonna 2011. Selvityksen jälkeen perustettiin työryhmä, joka määritteli jatkotoimet varhaiskasvatuksen ja kouluverkon kehittämiseksi. Kehittämiskohteina kirjattiin mm. kaupungin omien ja myös yksityisten päiväkotien tilojen optimointiin liittyviä toimia, selvittää lisäkapasiteetin hankkimisen mahdollisuuksia yksityisiltä päiväkodeilta, yksityisen hoidontuen ja kotihoidontuen kuntalisän käyttöönottomahdollisuuksien selvittäminen sekä avoimen päiväkodin perustamisen mahdollisuuksien selvittäminen ja perhepäivähoidon turvaaminen ja kehittäminen osana monipuolisia päivähoitopalveluita.

 

Vuoden 2012 talousarvion toiminnallisena tavoitteena oli tehdä suunnitelma varhaiskasvatuspalveluiden kehittämisestä. Suunnitelmaa viimeistellään vuoden 2013 aikana. Lisäksi vuoden 2012 tavoitteena on ollut selvittää palvelusetelin käyttöön oton mahdollisuudet päivähoitopalvelun järjestämisessä sekä mahdollisuudet lisätä yksityisen päivähoidon tarjontaa Karkkilassa. Lisäksi koko kaupungin tavoitteena on ollut valmistella uutta talousarvion rakennetta sekä kehittää sisäistä ja ulkoista laskentaa.

 

Kustannuslaskentaa on tehty varhaiskasvatuksessa aktiivisesti loppuvuonna 2012 ja alkuvuonna 2013 laskemalla kaupungin päivähoidon kokonaiskustannuksia. Lisäksi on tehty yksityiskohtaisempia laskelmia Haapalan päiväkodissa, jossa tarjotaan vain ns. tavallista päivähoitoa eikä siihen sisälly erityishoitoa tai -tukea eikä vuorohoitoa. Haapalan yksikkö on kooltaan vajaan kolmen osaston yksikkö, jossa on keskimääräistä korkeampi kiinteistökustannus. Haapalan päiväkodissa on laskennallisia lapsipaikkoja 56 ja henkilökuntaa 8 hoitohenkilöä, 1 ruoanjakaja-laitosapulainen sekä yksikön johtaja. Tavoitteena on ollut laskea ns. tavallisen päivähoidon kustannukset omassa tuotannossa, jotta saataisiin vertailukelpoinen hinta yksityiseen päiväkodin palveluun. Yksityinen päivähoito toteuttaa lähes yksinomaan vain peruspäivähoitoa.

 

Palvelusetelimallia ja kaupungin tuottamien palvelujen kustannuksia on esitelty yksityisten päivähoidon palveluntuottajille. Kaupungin laskelmia on tarkasteltu yhdessä ja myös yksityisiltä päiväkodeilta on pyydetty laskelmia. Yhteistilaisuuksia on pidetty 9.5.2012 ja 13.12.2012 sekä 30.1.2013. Lisäksi on käyty lukuisia yksityisiä keskusteluja.

 

Koko kaupungin kunnallisten päiväkotien päivähoidon kaikki kustannukset on laskettu yhteen ja jaettu päiväkodeissa hoidossa olleiden lasten lukumäärällä ja näin on saatu keskimääräiseksi lapsikohtaiseksi kuukausihinnaksi 825,35 €/lapsi/kk (12kk) (267 lasta). (sisältää erityis- ja vuorohoidon)

 

Haapalan päiväkodin vuoden 2012 kaikkien toteutuneiden kustannusten määrä on jaettu vuoden aikana hoidossa olleiden lasten keskimääräisellä laskennallisella lukumäärällä (50) ja saatu kustannuksiksi lasta kohden 798,54 €/kk (12kk). Koska päiväkotia ei ole voitu täyttää kapasiteetin mukaisesti täyteen ja vajaatäyttö on lisännyt lapsikohtaista yksikköhintaa, on laskettu päivähoidon hinta, jos päiväkoti olisi ollut täytettynä (56 paikkaa) ja kustannuspuolelle on huomioitu lisättyjen lasten tuottamat lisäkustannukset. Täyden Haapalan päiväkodin kustannus olisi ollut 721,76 €/lapsi/kk (12kk). Yksityiset päiväkodit voidaan täyttää tehokkaammin, koska niissä ei ole kunnan velvollisuuksia tarjota päivähoitoa ja pitää varakapasiteettia, mutta kaikissa päiväkodeissa on jonkin verran vajaatäyttöä lasten vaihtumisen ja asiakkaiden muuttuvien tarpeiden takia. Palvelusetelin hintatason arvioidaan asettuvan näiden edellä esitettyjen lapsikohtaisten kuukausihintojen välille.

 

Taloudelliset vaikutukset

- Palvelusetelijärjestelmän tavoitteena on lisätä kustannustietoisuutta ja -tehokkuutta. Karkkilan kaupungin päivähoitopalveluiden kustannusten arvioidaan laskevan hieman.

 

Sivistystoimenjohtajan ehdotus:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päivähoidon palvelusetelimallin kehittämisen linjauksiksi seuraavaa:

 

- Päiväkodissa annettavan päivähoidon lapsikohtainen ja tulosidonnainen palveluseteli otetaan käyttöön Karkkilan kaupungissa 1.8.2013 alkaen.

 

- Palvelusetelin hinnoittelussa huomioidaan tavoite hinnoitella palveluseteli yrittäjälle houkuttelevaksi mutta kaupungin omaa hintatasoa edullisemmaksi sekä huomioidaan lähikuntien hinnoittelutaso.

 

Käsittely:
Keskustelun kuluessa sivistystoimenjohtaja muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

 


Ensimmäisen kohdan loppuun lisätään: Kasvatus- ja opetuslautakunnan erikseen määrittämässä laajuudessa.

 

Lisätään kolmanneksi kohdaksi: Turvataan nykyisten yksityisten päiväkotien (Karkki, Pupula, Vilperi) toiminnan jatkuminen laatimalla uudistetut ostopalvelusopimukset määräajaksi 31.7.2014 asti.

 


Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotus yksimielisesti hyväksyä. Koska ehdotusta ei vastustettu, puheenjohtaja totesi, että sivistystoimenjohtajan päätösehdotus on hyväksytty.

 

Päätös:
Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle päivähoidon palvelusetelimallin kehittämisen linjauksiksi seuraavaa:

 

- Päiväkodissa annettavan päivähoidon lapsikohtainen ja tulosidonnainen palveluseteli otetaan käyttöön Karkkilan kaupungissa 1.8.2013 alkaen kasvatus- ja opetuslautakunnan erikseen määrittämässä laajuudessa.

 

- Palvelusetelin hinnoittelussa huomioidaan tavoite hinnoitella palveluseteli yrittäjälle houkuttelevaksi mutta kaupungin omaa hintatasoa edullisemmaksi sekä huomioidaan lähikuntien hinnoittelutaso.

 

- Turvataan nykyisten yksityisten päiväkotien (Karkki, Pupula, Vilperi) toiminnan jatkuminen laatimalla uudistetut ostopalvelusopimukset määräajaksi 31.7.2014 asti

 

 

Täytäntöönpano:
kaupunginhallitus

  

KHAL § 94

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 


Valmistelija / lisätietojen antaja: sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto, puh. (09) 4258 3627 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"  

Asiantuntijana kokouksessa: sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto

 

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle kasvatus- ja opetuslautakunnan esityksen mukaisesti, että kaupunginvaltuusto hyväksyy päivähoidon palvelusetelimallin kehittämisen linjauksiksi seuraavaa:

 

- Päiväkodissa annettavan päivähoidon lapsikohtainen ja tulosidonnainen palveluseteli otetaan käyttöön Karkkilan kaupungissa 1.8.2013 alkaen kasvatus- ja opetuslautakunnan erikseen määrittämässä laajuudessa.

 

- Palvelusetelin hinnoittelussa huomioidaan tavoite hinnoitella palveluseteli yrittäjälle houkuttelevaksi mutta kaupungin omaa hintatasoa edullisemmaksi sekä huomioidaan lähikuntien hinnoittelutaso.

 

- Turvataan nykyisten yksityisten päiväkotien (Karkki, Pupula, Vilperi) toiminnan jatkuminen laatimalla uudistetut ostopalvelusopimukset määräajaksi 31.7.2014 asti

 

Käsittely:
Sivistystoimenjohtaja selosti asiaa kokouksessa.

 

Sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 21.34.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuustoon

 

  

KVAL § 44

Kaupunginhallituksen ehdotus:

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyy päivähoidon palvelusetelimallin kehittämisen linjauksiksi seuraavaa:

 

- Päiväkodissa annettavan päivähoidon lapsikohtainen ja tulosidonnainen palveluseteli otetaan käyttöön Karkkilan kaupungissa 1.8.2013 alkaen kasvatus- ja opetuslautakunnan erikseen määrittämässä laajuudessa.

 

- Palvelusetelin hinnoittelussa huomioidaan tavoite hinnoitella palveluseteli yrittäjälle houkuttelevaksi mutta kaupungin omaa hintatasoa edullisemmaksi sekä huomioidaan lähikuntien hinnoittelutaso.

 

- Turvataan nykyisten yksityisten päiväkotien (Karkki, Pupula, Vilperi) toiminnan jatkuminen laatimalla uudistetut ostopalvelusopimukset määräajaksi 31.7.2014 asti

 

Käsittely:
Sivistystoimenjohtaja selosti asiaa kokouksessa.

 

Sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 19.29.

 

Päätös:
Kaupunginhallituksen päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

KASLA § 37

 

Esittelijä / valmistelija / lisätietojen antaja: sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto puh.(09) 4258 3627 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

Kaupunginhallitus käytti 22.4.2013 § 157 otto-oikeutta kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseen 15.4.2013 § 33 Yksityisen päivähoidon hankinta toimintakaudeksi 2013 -2014.

 

Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ottaa 1.8.2013 alkaen käyttöön lasten päiväkotihoidossa tulosidonnaisen palvelusetelin, joka täydentää kaupungin omaa toimintaa. Palvelusetelillä kaupunki sitoutuu korvaamaan päivähoitopalvelun tuottajan tuottaman palvelun hinnasta yli 3-vuotiaiden osalta enintään 750 euroa/lapsi/kuukausi (12 kk/vuosi) ja alle 3-vuotiaiden osalta suoritettava korvaus on 1,4-kertainen. Palveluntuottaja voi erikseen periä asiakkaalta omavastuuosuutena enintään 60 euroa/lapsi/kuukausi niiltä osin, kun Karkkilan kaupungin myöntämä palveluseteli ei kata palvelun hintaa.

 

Yksityisen päivähoidon palvelusetelin valmistelua on jatkettu sivistyskeskuksessa. Palvelusetelin sääntökirja on valmiina. Sääntökirja on kuvaus kaupungin ja palveluntuottajan sopimasta palvelukokonaisuudesta ja se määrittää eri osapuolten velvollisuudet ja vastuut. Sääntökirjassa määritetään myös ne edellytykset, jolla palvelun tuottaja voidaan hyväksyä palvelusetelin piiriin.

 

Päivähoitosetelin käyttö päivähoitopalvelujen hankinnassa tarjoaa perheille enemmän valinnanvapautta omien lastensa hoitomuotoa valittaessa. Se mahdollistaa myös pienempituloisille perheille mahdollisuuden käyttää järjestöjen ja yksityisten toimijoiden tuottamia palveluita. Setelin käyttö huomioi perheiden tulot paremmin kuin Kelan kautta maksettava yksityisen hoidon tuki, joka jää perheille vaihtoehdoksi yksityisen hoitomuodon valitsemiseksi.  

 

Päivähoidon palvelusetelin määrittämisessä on lähtökohtana käytetty kattohintaa, joka on se palvelun arvo, johon asti kaupunki korvaa palvelun tuottajalle palvelun. Se on määritetty päiväkoti- ja ryhmäperhepäivähoitoon. Kattohinta on hoitomuodon yli 3-vuotiaan lapsen kuukausihinta kokopäivähoidossa. Karkkilassa kattohinta on päiväkodissa ja ryhmäperhepäivähoidossa 750 euroa. Tästä summasta on erillisillä kertoimilla saatu hinnat muille tuotteille, esim. osapäivähoito, osaviikkohoito ja päiväkodissa alle 3-vuotiaan lapsen hoito.

 

Päivähoidon palveluseteli on tulosidonnainen. Se tarkoittaa, että setelin arvo saadaan vähentämällä kattohinnasta se asiakasmaksu jonka perhe maksaisi lapsensa vastaavasta kunnallisesta päivähoidosta. Aivan täysin ei kunnallisia päivähoitomaksuja käytetä setelin arvoa muodostettaessa; esimerkiksi kunnallisessa päivähoidossa lasketaan jokaiselle kuukauden hoitopäivämäärälle oma maksunsa; palvelusetelissä 16 päivää kuukaudessa ylittävä hoidon tarve on laskettu aina täydeksi kuukaudeksi. Näin vältytään setelin hinnantarkistuksilta, jotka eivät tosiasiassa muuttaisi setelin arvoa merkittävästi.

 

Päivähoitomaksun sopivat palvelun tuottaja ja asiakas keskenään. Yksityinen palvelun tuottaja perii asiakasmaksun suoraan asiakkaalta ja laskuttaa kaupungilta kuukausittain asiakkaalle myönnetyn palveluselin mukaisesti.

 

Kaupunki tiedottaa verkkosivuillaan palvelusetelistä ja sen piiriin hyväksytyistä palveluntuottajista. Asiakas sopii päivähoidosta palveluntuottajan kanssa ja kun sopimus on tehty, asiakas hakee kaupungin varhaiskasvatuksesta palveluseteliä.

 

Kunnallisesta päivähoidosta poiketen lasten läsnä- ja poissaolojen kirjaus hoidetaan sivistyskeskuksessa manuaalisesti palveluntuottajan tekemän kuukausiraportin pohjalta, sillä ainakaan tässä vaiheessa, koko järjestelmän ollessa aluillaan, ei hoidon tuottajilta voida edellyttää sähköisen tietojärjestelmän hankintaa.

 

Palveluseteliä on valmisteltu nykyisten yksityisten päiväkotien ja ryhmäperhepäivähoidon palvelun tuottajien kanssa. Määräaikaiset ostopalvelusopimukset yksityisten palveluntuottajien kanssa päättyvät 31.7.2013.

 


Esityslistan liitteet:

- päivähoidon sääntökirja


- palvelusetelin hinnat 1.8.2013

 

Sivistystoimenjohtajan ehdotus:


Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että

 

1. Karkkila kaupungissa otetaan käyttöön yksityisen päivähoidon tulosidonnainen palveluseteli päiväkotihoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa 1.8.2013 alkaen;

 

2. lautakunta hyväksyy liitteenä olevan sääntökirjan;

 

3. palvelusetelin kattohinnat ovat päiväkotihoidossa ja ryhmäperhepäivähoidossa:

- yli 3 -vuotiaiden kokopäivähoidossa 750 euroa kuukaudessa

- alle 3-vuotiaiden kokopäivähoidossa 1050 euroa kuukaudessa

 

4. varhaiskasvatusyksikön johtaja myöntää päivähoitosetelin perheelle erillisen hakemuksen perusteella;

 

5. päätökset yksityisen palveluntuottajan hyväksymisestä palvelusetelijärjestelmän piiriin tekee varhaiskasvatusyksikön johtaja.

 

Käsittely:
Keskustelun kuluessa sivistystoimenjohtaja muutti päätösehdotustaan siten, että liitteenä olevan sääntökirjan kohdissä 1.6 ja 2.12 lause Palvelusetelin arvoa tarkistetaan indeksin mukaan aina parittoman vuoden keväällä 30.4. mennessä muutetaan muotoon: Palvelusetelin arvoa tarkistetaan indeksin mukaan aina
parillisen vuoden keväällä 30.4. mennessä.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotus yksimielisesti hyväksyä. Koska ehdotusta ei vastustettu, puheenjohtaja totesi lautakunnan hyväksyneen sen.

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti sääntökirjaan tehdyllä muutoksella.

 

Pöytäkirjan liite nro 3

- päivähoidon sääntökirja (liite 1/3)


- palvelusetelin hinnat 1.8.2013 (liite 2/3)

Täytäntöönpano:
varhaiskasvatusyksikön johtajat

  




Poistuminen | Toimielimet | Kasvatus- ja opetuslautakunta | Pöytäkirja 28.05.2013
©