Poistuminen | Toimielimet | Perusturvaltk | Pöytäkirja 30.01.2008

Perusturvaltk
Pöytäkirja 30.01.2008 Pykälä 9



Perusturvaltk
§ 79
20.09.2007
Perusturvaltk
§ 104
21.11.2007
Perusturvaltk
§ 9
30.01.2008

 

SELVITYS PÄIHDEHUOLLON MÄÄRÄRAHOJEN KÄYTÖSTÄ

 

 

PELAJ § 79
Esittelijä: perusturvajohtaja Pirkko Hynynen

 

Lisätietojen antaja: sosiaalityön päällikkö Satu Karppanen, puh. (09) 2250 5271 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

Päihdehuollon järjestämistä säätelee päihdehuoltolaki, jonka 3 §:ssä todetaan, että kunnan on huolehdittava siitä, että päihdehuolto järjestetään sisällöltään ja laajuudeltaan sellaisiksi kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää.

Huollon tarve määritellään lain 7 §:ssä siten, että päihdehuollon palveluja tulee antaa henkilölle, jolla on päihteiden käyttöön liittyviä ongelmia, sekä hänen perheelleen ja muille läheisilleen. Palveluja on annettava henkilön, hänen perheensä ja muiden läheistensä avun, tuen ja hoidon tarpeen perusteella.

Lain 6 §:n mukaan palvelut tulee järjestää ensisijaisesti avohuollon toimenpitein siten, että ne ovat helposti tavoitettavia, joustavia ja monipuolisia.

Karkkilassa päihdehuollon ongelmia on paljon ja sitä kautta myös tarvetta päihdekuntoutukselle. Alkoholijuomien myyntitilastojen mukaan Karkkilassa alkoholijuomien myynti on suurempaa kuin Hiiden alueen kunnissa ja koko maassa ja Uudellamaalla keskimäärin.

Avohuollollisina päihdepalveluina Karkkilassa annetaan päihdetyöntekijän tukikäyntejä ja avokatkaisuhoitoa aina kun se on riittävää ja mahdollista. Myös työpaja Apaja tekee omalta osaltaan päihdetyötä kuntouttavan työn muodossa.

Päihdehuollon laitoshoidon ja asumispalveluiden kustannukset koostuvat pääsääntöisesti kahden erilaisen asiakaskunnan hoitokustannuksista. Ensiksi on noin 10 kroonisen päihdeongelmaisen joukko, jotka tarvitsevat ongelmansa aiheuttaman asumiskyvyttömyyden vuoksi ympärivuorokautisesti tuettua asumista. Koska tällaista palvelua ei Karkkilan kaupungilla ole omana toimintana, on asiakkaita jouduttu sijoittamaan eri mittaisiksi ajoiksi yksityisiin asumispalveluyksiköihin.

31.7.2007 mennessä erilaisista asumispalveluyksiköistä ostettujen palveluiden kustannukset ovat 82 064,56 euroa.

Toiseksi on aina muutamia raskaan hoidon tarpeessa olevia nuoria ja perheellisiä aikuisia, joiden hoito on järjestettävä asianmukaisesti.

31.7.2007 mennessä erilaisista asumispalveluyksiköistä ostettujen palveluiden kustannukset ovat 99 328,55 euroa.

Päihdekuntoutukseen varattu määräraha talousarviossa on kokonaisuudessaan 152 735 euroa ja käyttö on 31.7.2007 ollut 190 882 euroa.

Päihdekuntoutuksesta tekee päätöksen sosiaalityöntekijä silloin kun ei ole kyse tahdonvastaisesta hoidosta, josta päättää lääkäri. Aloitteen päihdekuntoutukseen ohjaamisesta tekee yleensä päihdetyöntekijä silloin kun hän arvioi, että avohuollon toimenpiteet eivät ole riittäviä tai mahdollisia. Päätöksistä keskustellaan usein muidenkin asiakkaan asioissa mukana olevien tahojen kanssa. Meillä toimii myös päihdetyöryhmä, jossa käydään läpi yhteisiä asiakkaita.

Päihdeongelmasta seuraa monia sosiaalisia ongelmia ja kyvyttömyyttä huolehtia omista ja perheen asioista. Kokemuksen mukaan hoitamaton päihdeongelma aiheuttaa myös muita sairauksia (esim. mielenterveysongelmat, maksakirroosi, haimatulehdus) ja päihdeongelmaiset ovat alttiita sairaalahoitoa vaativille tapaturmille (esim. myrkytykset, pahoinpitelyt, kaatumiset). Lohjan sairaanhoitoalueella päihdediagnoosilla hoidettujen karkkilalaisten kustannukset vuonna 2005 olivat 86 708 euroa ja vuonna 2006 93 856 euroa.

Päihdehuollon laitoshoitopaikkojen ja asumispalveluyksiköiden hintatietoja:

Kaislakoti

75 €/vrk ja raskashoit. 97,50 €/kk

Suojapoiju

45 €/vrk
Kymen Stoppari
316 €/vrk
Järvenpään sos.sairaala
134 €/vrk
Kankaanpään A-koti
114 €/vrk
Ridasjärvi

62 €/vrk

 

Perusturvajohtajan esitys:

Perusturvalautakunta keskustelee päihdehuollon tilanteesta ja antaa ohjeet päihdehuollon toteuttamisesta jatkossa.

 

Käsittely:
Sosiaalityön päällikkö Satu Karppanen ja päihdetyöntekijä Johanna Örnmark olivat selostamassa päihdetyön tilannetta.

 

Keskustelun kuluessa Mauno Wilén esitti, että hoitoon lähetetään ne, jotka vilpittömästi itse haluavat lähteä hakemaan parempaa elämää. Lähetteen allekirjoittajana olisi perusturvajohtaja. Esitys raukesi kannattamattomana. Katja Vikstöm esitti Rainer Määtän kannattamana, että sosiaalityön päällikkö valmistelee seuraavaan kokoukseen selkeät kriteerit hoitoon lähettämisestä.

Perusturvalautakunta kannatti yksimielisesti Katja Vikströmin esitystä.

 

Päätös:
Hyväksyttiin puheenjohtaja Katja Vikströmin esitys.

 

 

PELAJ § 104



Sosiaalityön tulosalueella on syksyllä suoritettu erityistilintarkastus, jonka tarkoituksena oli selvittää mahdollisuuksia kustannusten hillitsemiseen. Päihdehuollon osalta tarkastuksessa todettiin, että kaupungin tulisi pikaisesti laatia ohjeet päihdehuollon hoitoonohjauksen periaatteista. Lautakunta oli jo aiemmin päättänyt niiden laatimisesta.

Tarkastajien mukaan ohjeissa tulee määritellä ensisijaiset ja toissijaiset hoitolaitokset. Ensisijaiseksi hoitolaitokseksi on ohjeluonnoksessa esitetty Hyvinkään huoltolaa, joka on kustannuksiltaan edullinen. Erityisryhmien osalta hoitolaitos valittaisiin tarpeiden mukaan.

Tarkastuksessa esitetään myös, että tietyn euromäärän (esim. 100 €/vrk) ylittävät hoitojaksot myönnettäisiin perusturvalautakunnan päätöksellä samoin kuin tietyn vuorokausimäärän ylittävät hoitojaksot (esim. yli 30 vrk). Euro- ja vuorokausirajat lisätään ohjeistukseen lautakunnan päätöksen perusteella.

Tarkastuksen pohjalta suositeltiin myös panostamista ehkäisevään avohuoltoon, jotta jatkossa voitaisiin vähentää tarvetta raskaisiin päihdehuollon toimenpiteisiin. Tämä tarkoittaisi uuden päihdetyöntekijän palkkaamista.

 


Esityslistan liite:


Luonnos päihdehuollon ohjeistukseksi.

 

Perusturvajohtajan ehdotus:

 


Perusturvalautakunta hyväksyy ohjeistuksen.

 

Käsittely:
Keskustelun kuluessa lautakunta päätti yksimielisesti Johanna Kopon esityksestä palauttaa asian uudelleen käsittelyyn selkeämpiä kriteerejä varten.

 

Päätös:
Perusturvalautakunta päätti yksimielisesti palauttaa ohjeistuksen vielä tarkempaan valmisteluun.

 

 

Täytäntöönpano:
Perusturvalautakunta

 

PELAJ § 9



Päihdehuollon palveluiden myöntämiskriteereitä on tarkennettu lautakunnan toivomuksen mukaisesti. Ohjeistuksesta on jätetty pois strategiaosuus, joka käsitellään tarvittaessa myöhemmin.

Esityslistan liite:
Karkkilan kaupungin päihdehoidon kriteerit

 

 

Perusturvajohtajan ehdotus:

Perusturvalautakunta hyväksyy liitteenä olevan ohjeistuksen.

 

Päätös:
Ehdotus hyväksyttiin.

 


Pöytäkirjan liite:


Karkkilan kaupungin päihdehoidon kriteerit (liite 6)

 

 

Täytäntöönpano:
perusturvalautakunta

 




Poistuminen | Toimielimet | Perusturvaltk | Pöytäkirja 30.01.2008 | Avaa haku
©