Tekninen lautakunta |
§ 73 |
18.06.2013 |
Vastaus kuntalaisaloitteeseen / Järvenpääntien turvallisuuden parantaminen ja läpiajokielto raskaalle liikenteelle
256/10.03.01.01/2013
TEKLA § 73
Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä
Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Tekniselle lautakunnalle osoitetussa 10.5.2013 saapuneessa Järvenpään kyläläisten aloitteessa esitetään, että Järvenpääntielle asetetaan läpiajokielto raskaalle liikenteelle pikaisesti.
Tekninen toimiala on selvittänyt kyseisen yksityistien rakenteellisia ongelmakohtia. Karkkilan kaupunki on toistaiseksi osallistunut ko. tien kunnossapitotehtäviin. Tie on luonteeltaan yhdystie. Tien varrella on asutusta ja maa- ja metsätaloustoimintaa. Asutuksesta ja Karkkilan taajaman läheisyydestä johtuen tie palvelee myös kevyttä liikennettä. Tie on tyypillinen suomalainen soratie. Se on rakentamaton tie, missä ilmenee sekä pinta- että runkokelirikkoa. Tien kuivatus on monelta osin puutteellinen, mistä aiheutuu reunasortumia. Tie on poikkileikkaukseltaan kapea ja linjaukseltaan mutkainen. Tiellä on useita kohtia, missä on huono näkyvyys.
Yksityistieosuuden jälkeen Järvenpääntie muuttuu yleiseksi tieksi, missä keskimääräinen vuorokausiliikenne on ollut tierekisterin mukaan noin 360 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on todettu vanhastaan hyvin alhaiseksi ja tie palvelee lähinnä paikallista asutusta ja maankäyttöä. Se ei ole rakenteellisilta eikä liikenteellisiltä ominaisuuksiltaan tie, joka soveltuisi raskaan liikenteen säännölliseksi reitiksi. Tietä ei ole suunniteltu säännölliseen ja taajaan raskaan liikenteen kuljetuksiin eikä sen rakenne kestä raskaita kuljetuksia eikä tiegeometria puolla tietä esimerkiksi kuljetusten runkoreitiksi.
Teknisen toimen selvitysten mukaan Järvenpääntien yksityinen tieosuus toimii yhdystienä ja palvelee alueen asukkaita molempiin suuntiin. Tälle tielle voidaan asettaa raskaan liikenteen rajoittamiseksi "ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t" -merkki nro 345. Tämä rajoitusmerkki estäisi yksityistien tierakenteen hajoamisen, mutta yhdistelmien painorajoituksen ansiosta mahdollistettaisiin ne paikalliset kuorma-autolla tapahtuvat kuljetukset, jotka voisivat vielä soveltua kyseiselle tielle sen rakenteen heikkenemättä tai liikenneturvallisuuden vaarantumatta.
Liikennemerkit 2 kpl olisi asetettava Järvenpääntien molempiin päihin siten, että raskaat yhdistelmäajoneuvot huomaisivat rajoituksen ajoissa; länsipäässä Antiaistentien liittymän tuntumaan ja itäpäässä Tuorilaan Kauppatien liittymän kohdalle. Lisäksi itäpuolen merkkiin olisi asetettava lisäkilpi osoittamaan painorajoituksen alkamisen kohta, joka siis alkaa vasta Järvenpääntien yksityisellä tieosalla. Järvenpääntie palvelee myös yhdystienä ja tämän ominaisuuden takia Karkkilan kaupunki myös vastaisi merkkien asettamisen kustannuksista.
Taloudelliset vaikutukset
- kaksi kappaletta liikennemerkkiä yht. 1500€.
Esityslistan liite
- kuntalaisaloite
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta päättää asettaa kaksi liikennemerkkiä, Järvenpääntien yksityistien länsipäähän ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t, lisäkilvellä 814 "vaikutusalueen pituus 1,4 km" ja toinen merkki Tuorilaan Kauppatien liittymän kohdalle ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t, lisäkilvellä 815 "etäisyys kohteeseen 2 km" ja samalla toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.
Käsittely:
Yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka selosti asiaa kokouksessa.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Pöytäkirjan liite nro 29
- kuntalaisaloite
Täytäntöönpano:
aloitteen tekijä, yhdyskuntatekniikan päällikkö, työnjohtaja