Investointisuunnitelma vuosille 2013 - 2016, kh 18.11.2013, kh 25.11.2013 | ||
Kaupunginjohtajan ehdotus talousarvioksi ja -suunnitelmaksi vuosille 2014 - 2016, kh 25.11.2013 |
Kaupunginhallitus |
§ 352 |
18.11.2013 |
Kaupunginhallitus |
§ 363 |
25.11.2013 |
Talousarvio 2014 ja taloussuunnitelma 2014 - 2016
KHAL § 352
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija / lisätietojen antaja: vt. talous- ja henkilöstöjohtaja Annu Kalliaisenaho, puh. (09) 4258 3607 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Asiantuntijoina kokouksessa: Toimialajohtajat ja kehittämispäällikkö
Kuntalain 65 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet, jotka perustuvat voimassa olevaan strategiaan. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kaupungin strategian tarkistamista on valmisteltu vuoden 2013 alusta lähtien. Strategian päivittämistyötä on toteutettu kaupunkikehitystoimikunnan johdolla. Asiaa on käsitelty kaupunginvaltuuston seminaarissa 13. - 14.4.13, valtuuston iltakoulussa 3.6.13 sekä kaupunginhallituksen ja johtoryhmän talousseminaarissa 13.9.13. Johtoryhmä on myös valmistellut strategiaa kokouksissaan. Päivitetyn strategian vuosille 2014 - 2017 kaupunginvaltuusto hyväksyi 7.10.13.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena, jos talousarvion laatimisvuoden taseeseen ei arvioida kertyvän ylijäämää. Jos taseen alijäämää ei saada katetuksi suunnittelukautena, taloussuunnitelman yhteydessä on päätettävä yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla kattamaton alijäämä on tarkoitus kattaa valtuuston erikseen päättämänä kautena (alijäämän kattamisvelvollisuus).
Kaupunginhallitus on nimennyt toukokuussa 2013 taloudentasapainottamistyöryhmän, jonka tavoitteena on tehdä kaupunginhallitukselle esitys, miten kaupungin talous saadaan tasapainoon ja kumulatiivinen alijäämä katettua 2016 mennessä. Kaupunginhallitus on päättänyt 30.9.13 osana talouden tasapainottamista käynnistää YT-neuvottelut pysyvän 900 000 euron henkilöstösäästön saamiseksi. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 7.10.13 talouden tasapainottamisohjelman, jonka perusteella kumulatiivinen alijäämä 1,6 m€ saadaan katetuksi kaudella 2014 - 2016.
Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Valtuusto myöntää toimielimille ulkoiset määrärahat ja valtuustoon nähden sitova erä on toimintakate (tuotot - kulut = netto) pois lukien kaupunginhallituksen toimintatuottoihin sisältyvät pysyvien vastaavien luovutusvoitot, joilla ei voi kattaa toimintakulujen ylitystä.
Alkuvuodesta 2014 toimielimet jakavat käyttösuunnitelmissaan ulkoiset määrärahat vastuualueille ja vastuualueilta kustannuspaikoille ja palvelutuotteille. Käyttösuunnitelmien laadinnan yhteydessä tehdään myös toimintaa kuvaavat tunnuslukutaulut, joista ilmenevät palvelujen suoritemäärät ja yksikkökustannukset. Talousarviossa ei voitu keskeneräisten YT-neuvottelujen vuoksi esittää vastuualuekohtaisia määrärahataulukoita eikä toimintaa kuvaavia tunnuslukutauluja.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Vuoden 2014 talousarvioehdotuksessa toimintakate on - 45, 729 m€ ja kasvua vuoden 2013 tarkistettuun talousarvioon (Kaupunginvaltuusto 11.11.13) on 0,4 prosenttia. Koko kaupungin toimintamenojen kasvu on 1,0 %. Vuoden 2013 tarkistettuun talousarvioon verrattuna kaupunginhallituksen toimintamenojen muutos on - 7,8 %, Taitoan ja Tieran 16,8 %, Karviaisen 3,7 %, erikoissairaanhoidon 3,1 %, kasvatus- ja opetuslautakunnan 1,1 % ja vapaa-aikalautakunnan - 6,7 %. Teknisen lautakunnan toimintamenojen muutos on - 4,9 % ja ympäristölautakunnan - 7,1 %. Bruttoinvestointeihin on varattu 5,855 miljoonaa euroa.
Kunnallisveroprosentti 1.1.2013 alkaen on ollut 20,75. Kokonaisverotulojen (32,1 m€) arvioidaan kasvavan 0,3 % vuoden 2013 verokertymään verrattuna ja valtionosuuksien (15,6 m€) 2,3 %. Veroarviossa on otettu huomioon asukasmäärän laskeminen, työttömyysasteen nouseminen ja yleinen kansantalouden taantuma. Valtionosuusarvio perustuu valtiovarainministeriön kuntakohtaiseen ennusteeseen syyskuulta 2013. Valtionosuusarvioon sisältyy valtionosuuksiin tehdyt leikkaukset. Vuosikatetavoite on 1, 319 m€ ja tilikauden tulos 681 200 alijäämäinen.
Suunnittelukaudella 2014 - 2016 katetaan taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä siten, että vuoden 2016 taseessa arvioidaan olevan ylijäämää noin 360 000 euroa.
Kaupunginvaltuusto käsittelee ehdotuksen vuoden 2014 talousarvioksi ja vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelmaksi kokouksessaan 2.12.2013.
Taloudelliset vaikutukset
- ilmenevät liitteenä olevista asiakirjoista
Esityslistan liitteet
- kaupunginjohtajan ehdotus talousarvioksi ja -suunnitelmaksi vuosille 2014 - 2016
- investointisuunnitelma vuosille 2013 - 2016
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus suorittaa talousarvioehdotuksen 2014 ensimmäisen lukemisen, antaa ohjeet jatkovalmistelun pohjaksi ja palaa talousarvion käsittelyyn kokouksessaan 25.11.2013.
Käsittely:
Vt. talous- ja henkilöstöjohtaja selosti asiaa kokouksessa.
Tekninen johtaja Kari Setälä, vt. talous- henkilöstöjohtaja Annu Kalliaisenaho ja sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 21.45.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
KHAL § 363
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija / lisätietojen antaja: vt. talous- ja henkilöstöjohtaja Annu Kalliaisenaho, puh. (09) 4258 3607 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Asiantuntijoina kokouksessa: Toimialajohtajat ja kehittämispäällikkö
Talousarvioehdotuksen 2014 käsittelyä jatketaan kokouksessa. Talousarviokirjaan on muutettu 18.11.2013 kokouksessa tehdyt korjaukset.
Hyvinvointitoimikunta on 20.11.2013 kokouksessaan arvioinut kasvatus- ja opetustoimen ensi vuoden toiminnallisia tavoitteita ja kiinnittänyt huomiota, että tavoitteista puuttuvat kaikki hyvinvointitavoitteet.
Kasvatus- ja opetustoimi on asettanut yksin taloudellisia tavoitteita toiminnalleen, mutta jättänyt huomiotta, että toimialalla vaikutetaan keskeisesti muun muassa lastensuojelun ja nuorisotyöttömyyden kustannuksiin. Laadukas varhaiskasvatus ja perusopetus ovat parhaimmillaan ehkäisevää lastensuojelua ja siksi muun muassa nuorisotakuun toteuttaminen ja syrjäytymisen ehkäisy ovat kasvatus- ja opetustoimen vaikuttavin säästökeino.
Karkkilan päivitettyyn strategiaan ja talouden sopeuttamisen ohjelmaan on kirjattu useita kasvatus- ja opetustoimen hyvinvointitavoitteita joiden tulisi näkyä myös toimialan omissa tavoitteissa.
Hyvinvointitoimikunta esittää kasvatus- ja opetuslautakunnan valtuustotason sitoviin toiminnallisiin tavoitteisiin lisättäväksi seuraavaa:
Päämäärä |
Kilpailukykyisen elinkeinoympäristön Karkkila |
Suunnittelukauden 2014 - 2017 tavoite |
Nuorisotakuun toteutuminen |
Talousarviovuoden tavoite |
Karkkilalaisten nuorten koulutustasoa nostetaan ja vähennetään työelämän ulkopuolelle jäävien nuorten määrää. |
Arviointikriteeri/mittari |
Peruskoulun ja lukion jälkeen koulutuksessa jatkavien osuus. Alle 25-vuotiaiden nuorisotyöttömyyden lasku. |
Vastuuhenkilö |
sivistystoimenjohtaja, yhteiskoulun rehtori, lukion rehtori |
Esityslistan liitteet
- kaupunginjohtajan ehdotus talousarvioksi ja -suunnitelmaksi vuosille 2014 - 2016
- investointisuunnitelma vuosille 2013 - 2016
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteen mukaisena talousarvion ja -suunnitelman vuosille 2014 - 2016.
Käsittely:
Sivistystoimenjohtaja selosti asiaa kokouksessa.
Keskustelun kuluessa kaupunginjohtaja muutti päätösehdotustaan seuraavasti: Vapaa-aikalautakunnan valtuustotason sitoviin toiminnallisiin tavoitteisiin lisätään seuraavaa:
Päämäärä |
Kilpailukykyisen elinkeinoympäristön Karkkila |
Suunnittelukauden 2014 - 2017 tavoite
|
Nuorisotakuun toteutuminen |
Talousarviovuoden tavoite |
Vähennetään työelämän ja / tai koulutuksen ulkopuolelle jäävien karkkilalaisten nuorten määrää. |
Arviointikriteeri/mittari |
Peruskoulun jälkeen koulutukseen päässeiden osuus. Alle 25 -vuotiaiden nuorisotyöttömyyden määrä. |
Vastuuhenkilö |
Vapaa-aikalautakunnan nimeämä henkilö |
Keskustelun kuluessa Marjo Hellgren ehdotti seuraavaa: Talousarviosta tulee kokonaisuudessaan poistaa hallinto- ja talouspalveluiden sekä elinkeinopalveluiden henkilöstön erittely ja työpanoksen määrä.
Kasvatus- ja opetustoimessa esitetään palvelujen ostoon kasvua ensi vuodelle 16,4% ja kaupunginhallituksen toimintakuluihin palvelujen ostojen kasvua 7,4%. Kasvua ei voi hyväksyä ilman perusteluja, kun talouden tasapainotusohjelmaan on kirjattu, että henkilöstövähennykset eivät saa aiheuttaa kasvua ostopalveluihin.
Kaupunginhallituksen jäsen Juha Jumisko saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 17.36.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotukset yksimielisesti hyväksyä. Koska ehdotuksia ei vastustettu, puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen hyväksyneen ne.
Tekninen johtaja Kari Setälä, vt. talous- henkilöstöjohtaja Annu Kalliaisenaho ja sivistystoimenjohtaja Niku Tuomisto poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 17.40
Kokouksessa pidettiin tauko klo 17.40 - 17.48.
Päätös:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteen mukaisena talousarvion ja -suunnitelman vuosille 2014 - 2016.
Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuusto