Poistuminen | Toimielimet | Perusturvaltk | Pöytäkirja 28.05.2008

Perusturvaltk
Pöytäkirja 28.05.2008 Pykälä 51



Perusturvaltk
§ 29
26.03.2008
Perusturvaltk
§ 36
23.04.2008
Kaupunginhallitus
§ 101
05.05.2008
Perusturvaltk
§ 51
28.05.2008

 

ASUMISPALVELUYKSIKÖN HANKINTA

 

94/2/020/2008

 

 

PELAJ § 29



Esittelijä: vs. perusturvajohtaja Satu Karppanen

 


Valmistelija / lisätietojen antaja: kotihoidon osastonhoitaja Aila Ollila, puh. (09) 2250 5226 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 


Perusturvakeskuksessa on laadittu nykytilaselvitykset vanhustenhuollon palvelujen tuottamisesta ja laadittu strategiset linjaukset palvelujen tuottamiseksi lähivuosina osana Karkkilan kaupungin vanhustyön strategian uudistamista. Strategialuonnosta on käsitelty perusturvalautakunnan iltakoulussa 21.2.2008. Tarkastelun kohteena oli koko vanhustenhuollon hoitoketjun toimivuus ja siinä ilmenevät ongelmat. Helmikuussa 2008 valmistui myös valtakunnallinen ikäihmisten hoitoa ja palveluja koskeva laatusuositus, jota on käytetty ohjeellisena palvelurakenteen uudistamista suunniteltaessa.

 


Karkkilan kaupungin vanhustenhuollon hoitoketjussa suurin puute on tehostetun asumispalvelun vähäisyys. Myös omaishoidon tuen piirissä on suosituksiin nähden liian vähän hoidettavia ja laitoshoidossa puolestaan hoidetaan liian paljon ikääntyneitä karkkilalaisia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sekä kustannustehokkuudeltaan että inhimilliseltä kannalta katsottuna tehostettujen asumispalvelupaikkojen määrää on lisättävä ja laitoshoidon paikkojen käyttöä on vastaavasti vähennettävä.

 


Karkkilan terveyskeskuksen laitoshoidon paikat tulevat olemaan tarpeellisia jatkossakin, mutta merkittävää kustannussäästöä saadaan vähentämällä muissa kunnissa tapahtuvaa kuntalaistemme laitoshoitoa. Omassa terveyskeskuksessamme jonottaa tälläkin hetkellä 13 henkilöä tehostetun asumispalvelun paikkaa. Lisäksi kiireellisenä jonottaa tehostettuun asumispalveluun 11 asiakasta ja vähemmän kiireellisenä 13 asiakasta. Uhkana on myös muita asumispalveluja tuottavien yksiköiden toiminnan mahdollinen loppuminen lähivuosina. Paikkakunnalla on myös tarpeellista siirtyä hallitusti pienistä ryhmäkodeista isompiin yksikköihin jo riskienhallinnan näkökulmasta. Pienet yksiköt ovat kustannustehottomia ja haavoittuvia - isommassa yksikössä yhden tai kahden hoitajan sairastuminen ei mullista koko yksikön toimintaa.

 


Toivo-kodin valmistuminen ei tule vielä poistamaan tehostetun asumispalvelun tarvetta, sillä jo tällä hetkellä jonossa on kiireellisen paikan tarpeessa olevia ikääntyneitä henkilöitä enemmän kuin Toivo-kodissa tulee olemaan paikkoja tarjolla.

 


Karkkilaan tulee hankkia nopeasti tehostetun asumispalvelun yksikkö, jossa voidaan hoitaa noin 30 asukasta. Yksikön voi rakentaa yksityinen taho tai esimerkiksi nk. kolmas sektori ja samoin palvelut siihen voivat tuottaa em. tahot. Kilpailuttamalla hanke voidaan saada tarvittavat tehostetut asumispalvelut mahdollisimman pian.

 


Hankinnassa tulee ennen kilpailuttamista asettaa selkeät kriteerit hankinnan toteuttamiselle. Yksi keskeisin kriteeri on, että uuden yksikön tulee sijaita Karkkilassa keskeisellä paikalla. Hankinnassa tulee myös selvittää mahdolliset synergiaedut esimerkiksi uuden päiväkodin hankinnan suhteen.

 


Vs. perusturvajohtajan ehdotus:

 


Perusturvalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se valtuuttaa perusturvalautakunnan kilpailuttamaan 30 tehostetun asumispalvelupaikan hankinnan.

 

Käsittely:
Keskustelun kuluessa Johanna Kopo esitti, että asia palautetaan uudelleen valmistelua varten.

Päätös:
Perusturvalautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Johanna Kopon esityksen, että asia palautetaan uudelleen valmistelua varten.




Täytäntöönpano:
Perusturvalautakunta

 

 

PELAJ § 36



Perusturvalautakunta päätti palauttaa tehostetun asumispalvelun paikkojen hankinnan valmisteluun mm. tarkempaa tarveselvitystä varten. Hankinnassa kilpailutetaan asumispalvelua siten, että kaupunki sitoutuu tarkemmin määritellyksi ajaksi ostamaan kilpailutuksen voittaneelta yritykseltä 30 asumispalvelupaikkaa. Hankinnassa asetetaan kuitenkin kriteeriksi mm. asumispalvelupaikkojen sijainti, sillä synergiaetujen saavuttamiseksi paikkojen tulisi sijaita keskeisellä paikalla Karkkilassa. Näin mm. sosiaalihuoltolain mukainen toiminnan valvonta voidaan toteuttaa mahdollisiimman hyvin. Lisäksi asumispalvelupaikkojen sijainti Karkkilassa antaa mm. ikääntyneille puolisoille mahdollisuuden säilyttää normaalit perheyhteydet, sillä kulkeminen toisiin kuntiin ei puutteellisten kulkuyhteyksien vuoksi ole helppoa, joskus jopa mahdotonta.

 


Perusturvalautakunnan kokouksessa esitellään tarkemmin mm. mahdollisuuksia rakentaa uusi yksikkö nykyisen palvelukeskuksen läheisyyteen.

 


Esityslistan liite:


Väestöennuste ja palvelujen tarve

 

Perusturvajohtajan ehdotus:



Perusturvalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se valtuuttaa perusturvalautakunnan kilpailuttamaan 30 tehostetun asumispalvelupaikan hankinnan.

 

Käsittely:
Keskustelun kuluessa Johanna Kopo esitti lautakunnan yksimielisesti kannattamana, että sanan kilpailuttamaan tilalle tulee
käynnistämään sekä lauseen loppuu lisätään sana suunnittelun.

 

Keskustelun kuluessa perusturvajohtaja muutti päätösehdotustaan kuulumaan seuraavasti:

 



Perusturvalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se valtuuttaa perusturvalautakunnan käynnistämään 30 tehostetun asumispalvelupaikan hankinnan suunnittelun.

 

Päätös:
Perusturvalautakunta hyväksyi yksimielisesti perusturvajohtajan muuttaman päätösehdotuksen.

 

 

Pöytäkirjan liite:



Väestöennuste ja palvelujen tarve (liite nro 17)

 

 

Täytäntöönpano:
kaupunginhallitus

 

 

KHAL § 101
Esittelijä: kaupunginjohtaja Minna Karhunen.

 

Taloudelliset vaikutukset:

- tarkentuvat valmistelun edetessä ennen varsinaisen kilpailuttamisen aloittamista.

 

Esityslistan liite:

- väestöennuste ja palvelujen tarve

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

Kaupunginhallitus valtuuttaa perusturvalautakunnan käynnistämään 30 tehostetun asumispalvelupaikan hankinnan suunnittelun.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Pöytäkirjan liite:

- väestöennuste ja palvelujen tarve

(liite nro 12)

 

Täytäntöönpano:
perusturvalautakunta

 

PELAJ § 51



Kaupunginhallitus on antanut perusturvalautakunnalle valtuudet käynnistää 30 tehostetun asumispalvelupaikan hankinnan suunnittelun. Asumispalvelupaikkojen hankinta voidaan toteuttaa kaupungin omana rakennushankkeena tai ulkoistamalla hankkeen osa tai koko hanke avaimet käteen -periaatteella.

 


Koska kyseessä on merkittävä uusi hanke, on tarpeellista keskustella hankkeen toteuttamistavoista ja määritellä hankkeen vastuuhenkilöt. Hallintosäännön mukaan hanke kuuluu johtavan hoitajan vastuualueelle. Kyseisellä vastuualueella asumispalvelupaikkojen hankinnasta vastaa kotihoidon osastonhoitaja.

 

Perusturvajohtajan ehdotus:

 


Perusturvalautakunta käy keskustelun hankkeen toteuttamisesta ja ohjeistaa viranhaltijat hankkeen valmistelusta.


Päätös:
Perusturvalautakunta päätti, että 30 tehostetun asumispalvelupaikan hankinnan valmisteluun perustetaan ohjausryhmä. Hankinta tullaan toteuttamaan kilpailuttamalla. Suunnittelutyön ohjausryhmässä tulee olla edustus perusturvalautakunnasta sekä henkilökunnan edustus vuodeosastolta ja kotihoidosta. Lautakunta esittää, että kaupunginhallitus nimeää ohjausryhmään oman edustajansa.

 

Täytäntöönpano:
perusturvajohtaja, johtava hoitaja, kotihoidon osastonhoitaja

 




Poistuminen | Toimielimet | Perusturvaltk | Pöytäkirja 28.05.2008 | Avaa haku
©