Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 06.05.2013

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.05.2013 Pykälä 163



Kaupunginvaltuusto
§ 63
29.04.2013
Kaupunginhallitus
§ 163
06.05.2013

 

Valtuustoaloite / Karkkilan lukion profiilin nostaminen / valmistelutoimeksianto

 

245/12.00.00/2013

  

KVAL § 63

 

Anu Frosterus jätti yhdessä muiden Karkkilan Vihreät valtuustoryhmän valtuutettujen kanssa seuraavan valtuustoaloitteen:


"Karkkilan lukion profiilia on nostettava

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut tavoitteeksi uudistaa lukiokoulutuksen valtakunnallisia tavoitteita ja tuntijakoa koskeva valtioneuvoston asetus sekä lukion opetussuunnitelman perusteet. Lukion uuden tuntijaon on tarkoitus astua voimaan 1.8.2016. Myös lukiokoulutuksen rahoitusperusteet uudistetaan ottaen huomioon rahoituksen ylläpitäjäneutraalisuus. Hallituksen tavoitteena on kehittää ylioppilastutkintoa ja lukiokoulutusta sekä ammatillisia tutkintoja erillisinä tutkintoina. Lukiokoulutusta ja ammatillisia tutkintoja uudistettaessa on tavoitteena parantaa mahdollisuuksia rakentaa joustavia opintopolkuja ja lisätä mahdollisuuksia suorittaa osia tutkinnoista yli tutkintorajojen.

Samaan aikaan Karkkilan lukion opiskelijamäärä laskee seuraavat lähivuodet. Mahdollisen kuntaliitoksen myötä Karkkilan lukio todennäköisesti lakkautetaan, mutta lukion olemassaolo ei ole mikään itsestäänselvyys edes itsenäiselle Karkkilalle. Lukion säilyminen Karkkilassa ei ole vain tahdon asia ja siksi meidän on välittömästi ryhdyttävä selvittämään, millä edellytyksillä lukion olemassaolo turvataan.

 

Karkkilan Vihreät esittävät ratkaisuksi, että Karkkilan lukio erikoistuu ilmaisutaitoa ja viestintää painottavaksi lukioksi. Ilmaisutaito ja viestintäpainotteinen lukio siksi, että ensinnäkään se ei rajaa tavallisia karkkilalaisia nuoria lukion ulkopuolelle. Tulevaisuudessa viestintätaitojen ja itsensä ilmaisun taidon merkitys edelleen kasvaa sähköisen viestinnän ja kommunikaation läpäisemässä mediayhteiskunnassa. Kyseiset taidot ovat tarpeellisia taitoja riippumatta varsinaisesta ammatinvalinnasta. Viestintä ja ilmaisutaidon opiskelu onnistuu olemassa olevissa Karkkilan lukion tiloissa, eikä opiskelu vaadi erityisiä välineitä mitä lukio-opiskelu jo itsessään ei vaatisi.

Toiminta-ajatus kirkkaaksi

 

Helsingin Kallion lukiolla on opetusministeriön myöntämä erityistehtävä ilmaisutaidossa. Koulussa voi opiskella kaikkien tavallisten lukioaineiden ja kurssien lisäksi kirjallista ilmaisua, lavastusta, mediaa, puheilmaisua, teatteria, tanssia sekä valo- ja äänitekniikkaa. Lukion toiminta-ajatus on, että koulussa opiskellaan kriittisesti tietoa, taitoja ja taidetta. Tavoite on kasvattaa opiskelijoista monialaisia kulttuurin tekijöitä ja kokijoita.

 

Vuodesta 2005 Helsingissä on voinut opiskella myös medialukiossa, jonka opetuksessa korostetaan yhteiskunnassa selviytymisen ja oman elämän hallinnan valmiuksia. Lukion tavoitteena on kehittää opiskelijoiden ajattelua, ongelmanratkaisutaitoja ja yhteistyövalmiuksia. Oppimisen kannalta keskeisiä ovat tiedonhankinnan, viestinnän ja tietotekniikan taidot sekä niiden kriittisen arvioinnin taidot.

 

Paltamossa puolestaan on viestintäpainotteinen lukio, jonka erityisvahvuutena on journalistiikka. Lukio tuottaa ja taittaa yrittäjämäisesti itse tabloid-mallisia lehtiä, toimii yhteistyössä Kainuun Sanomien kanssa ja tekee lehtijuttuja muihinkin lehtiin. Kainuun peruskoulut tuottavat viikoittain yhden värillisen sivun aineiston Kainuun Sanomiin ja lukiolaiset taittavat sen valmiiksi.

 

Entä miten Karkkilan lukio markkinoi itseään? Karkkilan lukio mainostaa itseään hyvänä yleislukiona, joka käyttää opetuksessaan modernia tekniikkaa: dataprojektori ja langaton tietoverkko!

 

Ylioppilastutkintoa varten Karkkilan lukio tarjoaa kaikki tarvittavat kurssit äidinkielessä, A-englannissa, B-ruotsissa, matematiikassa, reaaliaineissa, sekä lyhyessä saksassa ja ranskassa. Opiskelijat saavat jatko-opintokelpoisuuden yliopistoihin ja korkeakouluihin, ammattikorkeakouluihin ja ammatillisten oppilaitosten yo-linjoille. Pakollisten ja syventävien kurssien lisäksi Karkkilan lukiossa opiskeleva voi valita muun muassa draamakurssin tai elokuvakurssin. Joitakin kursseja voidaan opiskella myös verkko-opetuksena ja puheviestinnässä, kuvataiteessa, musiikissa, tanssissa ja tekstiilityössä voi suorittaa lukiodiplomin.

 

Edellinen kuvauksen perusteella Karkkilan lukio ei kuulosta nykyaikaiselta eikä houkuttelevalta. Toki me tiedämme, että Karkkilan lukion oppimistulokset ovat olleet hyvät, mutta eihän se riitä turvaamaan lukion olemassaoloa tulevaisuudessa. Lähtökohdat Karkkilan lukion kehittämiselle ovat kuitenkin hyvät.

 

Mahdollisuus vaikuttaa

 

Elinvoimaisuuden näkökulmasta lukion säilyminen ja kehittyminen paikkakunnallamme on erittäin tärkeää. Karkkilalaiset päättäjät haikailevat ammattikoulua paikkakunnalle ja kohta saavat haikailla myös lukiota, jos kehittämistyöhön ei ryhdytä nyt, kun se vielä on mahdollista.

 

Kehittämistyöhön on otettava mukaan lukiolaiset, peruskoulun ylempien luokkien oppilaat sekä lukiolaisten että yläkoululaisten vanhemmat. Myös Karkkilan koulun opettajakunnalla on oltava mahdollisuus tehdä esityksiä lukion kehittämiseksi. Tavoitteena täytyy olla lukio, joka houkuttelee opiskelijoita myös Karkkilan kuntarajojen ulkopuolelta, jotta opiskelijamäärät saadaan riittäviksi ja lukion toiminta siten turvattua."

 

Päätös:
Kaupunginvaltuusto lähetti aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Pöytäkirjan liite nro 12

- valtuustoaloite

 

 

KHAL § 163

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 


Valmistelija / lisätietojen antaja: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen, puh. (09) 4258 3604 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi


Kaupunginjohtajan ehdotus:


Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen kasvatus- ja opetuslautakunnan valmisteltavaksi.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Täytäntöönpano:
kasvatus- ja opetuslautakunta

  




Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 06.05.2013
©