Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 06.05.2013

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.05.2013 Pykälä 164



Kaupunginvaltuusto
§ 64
29.04.2013
Kaupunginhallitus
§ 164
06.05.2013

 

Valtuustoaloite / Julkishallinnon yhteisen asiakaspalvelupisteen saaminen Karkkilaan / valmistelutoimeksianto

 

246/00.04.00/2013

  

KVAL § 64


Ville Saukkola jätti yhdessä muiden Karkkilan Perussuomalaiset valtuustoryhmän valtuutettujen kanssa seuraavan valtuustoaloitteen:


"Arvoisa puheenjohtaja, hyvät virkamiehet, valtuutetut ja paikalla olevat karkkilalaiset. Ymmärtääkseni meillä on yhteinen huoli. Riippumatta poliittisesta ideologiasta, näemme tärkeänä tiettyjen julkisten peruspalveluiden säilymisen, laadun ja saavutettavuuden.

 

Tiedossamme on, että valitettavan moni valtion tarjoama palvelu on hävinnyt kaupungistamme. Näistä erikseen mainitakseni TE- ja ELY-keskuksen palvelut sekä KELA:n palvelut. Maistraatin ja verohallinnon palvelut olemme pakotettuja hakemaan Lohjalta. Poliisin lupa- ja muiden palveluiden tulevaisuus on sekin uhattuna.

 

Palveluja tarjotaan pääasiassa muutaman kanavan kautta. Tärkeimmät näistä ovat henkilökohtainen käyntiasiointi, puhelinpalvelu sekä sähköinen asiointi Osa asioinnista vaatii henkilökohtaista kontaktia. Käsiteltävä asia voi olla niin vaikeaselkoinen tai laaja, että ainoa tapa ymmärtää asiakasta, on käydä asioita läpi kasvotusten. Meillä on erityisryhmiä, joiden oikeutta saada palvelua ei voida rajoittaa. Palvelun saatavuudella eli käytännössä etäisyydellä on kriittinen merkitys.

 

Hallinnon ja aluekehityksen ministeriryhmä (HALKE) puolsi 14.2.2013 julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämishankkeen (Asiakaspalvelu2014) ehdotuksia yhteisissä asiakaspalvelupisteissä tarjottavista palveluista, palveluverkostosta ja yhteisten asiakaspalvelupisteiden toimintamallista. Palvelupisteverkolla on tarkoitus kattaa lakisääteisesti koko maa. Valmistelun lähtökohtana on ollut, että asiakaspalvelupisteen vaikutusalueen asukkaista 90 prosentilla on pisteeseen enintään 40 kilometrin matka. Isona osana hankkeeseen liittyy rahoitusmalli, tavoiteltava palvelutaso sekä väestön ikääntymisen myötä kasvava henkilökohtaisen asioinnin tarve.

 

Yhteispalvelupisteitä on käytössä useassa kunnassa. Valitettavasti asiat ovat edenneet hitaasti, kun pakkoa asioiden järjestämiseen yhteispalveluna ei ole ollut. Jokainen hallinnon ala on tuijottanut omaa tuottavuuttaan, eikä yhteistä veturia ole ollut. Juna on kuitenkin liikkeessä, ja kuljettajalla on hallituksen mandaatti. Syksyllä asia on tulossa eduskunnan käsittelyyn.

 

Karkkilan perussuomalaiset ehdottavat, että käynnistämme hankkeen julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelupisteen saamiseksi Karkkilaan. Emme halua odottaa lakien valmistumista. Haluamme etupainotteisesti vaikuttaa ja osallistua asiakaspalveluhankkeen eteenpäin viemiseen. Asialla on kaupunkikehityksen kannalta suuri merkitys."

 

Päätös:
Kaupunginvaltuusto lähetti aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Pöytäkirjan liite nro 13

- valtuustoaloite

 

 

KHAL § 164

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 


Valmistelija / lisätietojen antaja: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen, puh. (09) 4258 3604 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi


Kaupunginjohtajan ehdotus:


Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen johtoryhmän valmisteltavaksi.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Täytäntöönpano:
johtoryhmä

  




Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 06.05.2013
©