Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginvaltuusto | Pöytäkirja 07.10.2013

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 07.10.2013 Pykälä 107



Kaupunginvaltuusto
§ 84
17.06.2013
Kaupunginhallitus
§ 221
24.06.2013
Kaupunginhallitus
§ 251
19.08.2013
Kaupunginvaltuusto
§ 107
07.10.2013

 

Vastaus valtuustoaloitteeseen / Luottamushenkilöorganisaation selkeyttämisestä

 

307/00.00.01/2013

  

KVAL § 84

Anu Frosterus jätti yhdessä muiden Karkkilan Vihreät valtuustoryhmän valtuutettujen kanssa seuraavan valtuustoaloitteen:

 

"Viime vuosien aikana virkamieshallinnon henkilöstömäärää on säästösyistä vähennetty, mutta samaan aikaan valtuutetut ovat kasvattaneet luottamushenkilöiden määrää ja rakentaneet oman hallintohimmelinsä luottamushenkilöorganisaation puolelle. Syytämme Karviaista tarpeettoman monimutkaisesta hallinnosta kokoonsa nähden, mutta valtuutetut itse ovat syyllistyneet samaan.

 

Tiedämme varsin hyvin, että luottamushenkilöitä ja -organisaatioita kaupungin kokoon nähden on liikaa. Karkkilan valtuustossa varapuheenjohtajiakin on enemmän kuin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla!

 

Vaaleilla Karkkilan valtuustoon tuli valituksi 35 henkilöä, mutta tämän lisäksi on yli 100 muuta luottamushenkilöä valittuna erilaisiin toimielimiin ja heille vielä varajäsenet. Yhteismäärä on suurempi kuin kunnallisvaaleissa olleiden ehdokkaiden määrä!

 

Kyseenalaiset motiivit taustalla

 

Vuoden 2012 keväällä valtuustoseminaarissa kaupunginjohtaja esitteli uuden organisaatiomallin, jonka luottamushenkilöt tyrmäsivät tylysti ilman keskustelua. Syksyllä johdon seminaarissa organisaatiomallia käsiteltiin uudelleen, mutta poliitikot edelleen tyrmäsivät valmistelun perustelemalla, että uusi organisaatio rakennetaan luottamuspaikkaneuvottelujen tuloksen pohjalta. Jo tuolloin huomautin olevan väärin rakentaa organisaatio vaalituloksen pohjalta, kun pitäisi pyrkiä löytämään paras ratkaisu Karkkilalle.

 

Valtuutetut kieltäytyivät yhteistyöstä ja sen seurauksena virkamiehet valmistelivat omaa hallinto-organisaatiotaan uusiksi ilman luottamushenkilöitä. Toisaalla puolestaan pieni piiri poliitikkoja kehitteli luottamustoimiorganisaation irrallaan virkamiesorganisaatiosta ja nyt nämä kaksi mallia eivät istu yhteen.

 

Vaikutusvalta ja päätösvalta erillään

 

Usein päivitellään virkamiesten ja johtajien tarpeettoman suurta määrää ja puolustellaan luottamushenkilöiden määrää demokratian varjolla.

 

Edellinen valtuusto jakoi sivistyslautakunnan kahtia ja tämä valtuusto täydensi sen kylkeen hyvinvointitoimikunnan. Talvella kaupunginhallitus siirsi hyvinvointitoimikunnalle yli 60 prosenttia Karkkilan talouden vastuusta ilman päätösvaltaa, mutta jo keväällä hallitus perusti talouden sopeuttamisen säästötyöryhmän, jonka tehtävät ovat hyvinvointitoimikunnan osalta päällekkäiset. Edelleen hallitus kuitenkin piti päätösvallan itsellään.

 

Nyt kaupunginhallitus on delegoinut lähes kaiken vastuun itseltään toimikunnille sekä sopeuttamistyöryhmälle, mutta vastavuoroisesti ottanut kaavoituksen omaan haltuunsa. Kaiken kaikkiaan tämä on käsittämätöntä, että kaupunginhallitus on siirtänyt taloudellisesti merkittävimmät vastuualueet toisaalle, vaikka päätösvalta on edelleen kaupunginhallituksella.

 

Tiedämme, että uusilla toimikunnilla ja työryhmillä haettiin vaikuttavuutta valmistelutyöhön. Sen tosin voisi ymmärtää niin, että jos lautakunta tai hallitus on kykenemätön aktiiviseen toimialansa kehittämiseen, niin perustetaan sille toimikunta! Luottamustoimielinten määrää ei myöskään voi perustella sillä, että luottamushenkilöiden toimialueet täytyy pilkkoa riittävän pieniksi. Nyt kaupunginhallitus, lautakunnat ja toimikunnat haaskaavat energiaansa tekemällä osin päällekkäistä työtä ja toisinaan tietämättäänkin repimällä eri suuntiin.

 

Tehokkuutta luottamustoimielimiin

 

Vihreät ei kannata turhia kokouksia kokousten vuoksi, vaan kaipaavat enemmän toimintaa. Kokoukset maksavat aikaa ja rahaa. Toimikuntien osalta luottamushenkilöille ei tosin makseta vuosipalkkioita ja kokouspalkkiotkin ovat pienempiä, mutta mitä kaupunginhallitus tekee palkkansa eteen? Entä oletteko ajatelleet, että kokouksiin osallistuu illasta toiseen myös rivi virkamiehiä. Vaikka heille maksetaan siitä huomattava korvaus, on varmasti turhauttavaa istua keskustelemassa ilta toisensa jälkeen samoja asioita, kun ajan voisi käyttää tehokkaamminkin.

 

Karkkilan kokoisessa kaupungissa ihmisten on kyettävä yhteistyöhön ilman monimutkaisia hallintorakenteita. Nyt on toimittava heti Karkkilan parhaaksi ja siksi emme voi jäädä odottamaan seuraavia kunnallisvaaleja asian korjaamiseksi. Tarvitsemme selkeän ja tehokkaan luottamushenkilöorganisaation, joka vastaa Karkkilan kokoisen kaupungin todellista tarvetta. Erityisesti nyt vaikeina aikoina selkeä luottamushenkilöorganisaatio toisi tehokkuutta toimintaan suorien säästöjen lisäksi."


Päätös:
Kaupunginvaltuuston lähetti aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

 

Pöytäkirjan liite nro 29

- valtuustoaloite

 

  

KHAL § 221

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 


Valmistelija / lisätietoja antaja:


kaupunginjohtaja Juha Majalahti, puh. (09) 4258 3601


tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen kaupungin johtoryhmälle valmisteltavaksi.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.  

Täytäntöönpano:
kaupungin johtoryhmä

  

KHAL § 251

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 

Valmistelija: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen

 


Lisätietojen antaja: kaupunginjohtaja Juha Majalahti, puh.

(09) 4258 3601 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"


 

Karkkilan kaupungin hallintosäännön mukaan luottamushenkilöorganisaation muodostavat kaupunginvaltuusto, tarkastuslautakunta, kaupunginhallitus, keskusvaalilautakunta ja muut vaalilain mukaiset toimielimet sekä seuraavat toimialoilla toimivat lautakunnat ja toimikunnat: kaupunkikehitystoimikunta, hyvinvointitoimikunta, kasvatus- ja opetuslautakunta, vapaa-aikalautakunta, tekninen lautakunta ja ympäristölautakunta. Kaupunginhallituksen ja lautakunnat ovat myös perustaneet erilaisia työryhmiä toimeksiannossa rajattujen asioiden käsittelemiseksi.

 

Kaupunginhallituksen alaisiin toimikuntiin jäsenet on valittu ja työryhmät on perustettu enintään kaupunginhallituksen kahden vuoden toimikaudeksi. Lautakunnan jäsenet on valittu koko valtuustonkauden ajaksi.

 

Johtoryhmä käsitteli kokouksessaan 7.8.2013 valtuustoaloitetta ja totesi, että kaupunginhallituksen kaksivuotisen toimikauden päättymisen yhteydessä luottamushenkilöorganisaatiota voidaan keventää. Kh:n nimeämä talouden tasapainottamistyöryhmä on työssään käsitellyt aloitteessa esitettyä aihetta ja tullee loppuraportissaan ottamaan kantaa luottamushenkilöorganisaation selkeyttämiseen.

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 


Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto

 

- hyväksyy vastauksena valtuustoaloitteeseen seuraavaa:

 

Luottamushenkilöorganisaatiota on tarkoituksenmukaista järjestellä uudelleen kaupunginhallituksen toimikauden päättyessä vuoden 2015 alusta alkaen, mistä talouden tasapainottamistyöryhmän pyydetään tekemään esityksen.

- ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi. 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.  

Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuustoon

 

 

KVAL § 107


Kaupunginhallituksen ehdotus:

 

Kaupunginvaltuusto

 

- hyväksyy vastauksena valtuustoaloitteeseen seuraavaa:

 

Luottamushenkilöorganisaatiota on tarkoituksenmukaista järjestellä uudelleen kaupunginhallituksen toimikauden päättyessä vuoden 2015 alusta alkaen, mistä talouden tasapainottamistyöryhmän pyydetään tekemään esityksen.

- ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

 

Päätös:
Kaupunginhallituksen päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

  




Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginvaltuusto | Pöytäkirja 07.10.2013
©