Kaupunginhallitus |
§ 23 |
10.02.2014 |
Kaupunginhallitus |
§ 43 |
24.02.2014 |
Kaupunginhallitus |
§ 145 |
26.05.2014 |
Karkkilan kaupungin hallintosäännön hyväksyminen
55/00.01.01/2013
KHAL § 23
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen
Lisätietojen antaja: kaupunginjohtaja Juha Majalahti, puh.
(09) 4258 3601 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Asiantuntijana kokouksessa: talous- ja henkilöstöjohtaja Anne Muurinen, vs. sivistysjohtaja Minna Saukkola, tekninen johtaja Kari Setälä
Hallintosääntöuudistus käsittää sekä luottamushenkilöorganisaation että henkilöstöorganisaation tarkistamisen. Luottamushenkilöorganisaatiomuutokset esitetään tehtäväksi kuluvan hallituskauden päättyessä eli vuoden 2015 alusta lukien. Henkilöstöorganisaatiota esitetään tarkistettavaksi 1.5.2014 lukien.
Luottamushenkilöorganisaation muutosesitykset johtuvat käytännössä siitä, että henkilöstömäärää on kevennetty ja henkilöstöorganisaatiota ollaan yksinkertaistamassa ja luomalla isompia toiminnallisia kokonaisuuksia, mikä tapahtuu asiakasnäkökulmaa painottaen, jolloin luottamushenkilöorganisaation osalta on tehtävä vastaavat toimet. Kaupungilla on pysyviä luottamustehtäviä noin sata ja vakinaista henkilöstöä noin 240.
Kunnallisvaalien jälkeen vuoden 2013 alusta lukien luottamustoimielinten jäsenmääriä tarkistettiin ja kaupunginhallituksen alaisuuteen perustettiin kaksi uutta toimielintä; kaupunkikehitystoimikunta ja hyvinvointitoimikunta. Niiden toiminta esitetään uudistuksessa päättyväksi vuoden 2014 lopussa, jolloin niiden säännönmukainen toimikausi on päättymässä. Esitys perustuu Vihreiden valtuustoryhmän aloitteen käynnistämään keskusteluun kaupunginhallituksessa ja talouden tasapainotustyöryhmän esitykseen toimikuntien lakkauttamisesta ja suuremman luottamushenkilöorganisaatiouudistuksen käynnistämisestä.
Henkilöstöorganisaatiota koskevat muutostarpeet nousivat esille tuotteistamishankkeessa muutama vuosi sitten, jolloin todettiin nykyisen organisaation jakautuvan liian pieniin vastuu- ja osavastuualueisiin sekä yksiköihin. Uudessa ajattelussa lähdetään asiakasnäkökulmasta, jolloin määräävä tekijä on palvelukokonaisuuksien muodostuminen.
Asiakasnäkökulma korostuu palvelujen saatavuudessa. Tavoitteena on, että palvelut ovat saatavissa samasta organisaation osasta ilman hallinnollisia rajapintoja ja keskustelua toimivallasta, resursseista jne. Organisaation osille on muodostettavissa yhtenevät ja asiakkaan näkökulmasta rakennetut toimintaprosessit. Kuvatut ja sovitut prosessikuvaukset luovat organisaatioon suunnitelmallisuutta, ennakoitavuutta ja poistaa epätietoisuutta ja haavoittuvuutta.
Osa esimiestyöstä voidaan keskittää henkilöstölle, joka vastaa oman organisaationsa resursseista, toiminnan ohjauksesta ja rekrytoinnista. Osa nykyisistä esimiehistä keskittyy enemmän asiaosaamiseen ja sen myötä luo organisaatioon osaamiseen syvyyttä. Uudistuksella ammatillistetaan sekä johtaminen että itse tekeminen.
Hallintosäännön valmistelu
Hallintosääntöä on valmisteltu johtoryhmän ohjauksessa kaupunginjohtajan johdolla toimialojen keskuudessa. Vuoden 2012 ja 2013 valtuustoseminaareissa sekä kaupunginhallituksen syksyisissä talousseminaareissa hallintosääntöuudistuksesta on yleistasolla keskusteltu ja linjattu sen valmistelua. Kaupunginhallitus 19.8.2013 on pyytänyt talouden tasapainotustyöryhmää käsittelemään organisaatiouudistusta ja siihen liittyviä valtuustoaloitteita. Talouden tasapainotustyöryhmä on kokouksissaan käsitellyt hallintosääntöuudistusta. Hallintosääntöluonnosta esitellään kaupunginhallituksen 10.2.2014 käsittelyn jälkeen esimiesvalmennuksessa ja valtuuston iltakoulussa 12.2.2014 ja siitä pyydetään lausunnot henkilöstöjärjestöiltä ja valtuustoryhmiltä 18.2.2014 mennessä. Tarkoituksena on, että kaupunginhallitus 24.2.2014 tekee esityksen uudesta hallintosäännöstä 3.3.2014 kokoontuvalle kaupunginvaltuustolle.
Hallintosäännön muutokset
Uudistettu hallintosääntö on kirjoitettu kokonaan uusiksi, koska nykyistä hallintosääntöä on useasti muutettu voimassaolonsa aikana, jolloin sen tulkitseminen on vaikeutunut. Samalla on pystytty tarkistamaan hallintosäännön rakennetta sekä määräysten ajankohtaisuutta ja muotoa sekä ottamaan huomioon muuttuneet säännökset lainsäädännössä ja muissa ohjeissa.
Hallintosääntöuudistus kokonaisuudessaan toteutetaan useammassa vaiheessa, josta kertoo se, että uudessa hallintosäännössä ei ole moniakaan määräyksiä viranhaltijoille siirretystä erityisestä ratkaisuvallasta vaan hallintosäännön hyväksymisen jälkeen toimielimet ja toimialajohtajat tekevät toimialoja koskevat tehtävänmäärittelyä ja ratkaisuvallan siirtämistä koskevat päätökset hallintosäännön rajoissa, ja joiden pohjalta lopulta henkilökunnan tehtävänkuvauksetkin muodostuvat. Tällä tavalla toimien organisaation on helpompi ja joustavampi mukautua tulevaisuudessa toimintaympäristön ja henkilöorganisaatiossa tapahtuviin muutoksiin.
Kaupungilla on uudistuksessa voimassa edelleen ainoastaan yksi hallintosääntö ja toisaalta kaupunginvaltuuston työjärjestys mutta näiden lisäksi ratkaisuvallansiirtämis- ja tehtävämäärittelypäätökset ovat tärkeässä osassa hallintoa järjestettäessä.
Uudessa hallintosäännössä ratkaisuvalta (=toimivalta) on kuvattu eri toimijoiden yleisenä ja erityisenä ratkaisuvaltana. Yleinen ratkaisuvallan alle on koottu yleisjohdollisia vastuita, joita ko. toimijalla on toimialallaan johtamisen, kehittämisen ja seurannan toteuttamiseksi. Erityisen ratkaisuvallan vastuut koskevat tiettyä toimialaa koskevia asiasisältöjä ja niiden ratkaisemista.
Luottamushenkilöorganisaatiosta kaupunkikehitys- ja hyvinvointitoimikunta poistuvat kuitenkin niin, että ne jatkavat toimintaa vuoden 2014 ajan. Ainoastaan kaupunginhallitukselle annetaan oikeus asettaa alaisuuteensa toimikuntia tulevaisuudessa. Kaupunginhallituksen ja lautakuntien osalta on määrätty nyt selkeästi vastuita yleisenä ratkaisuvaltana johtaa, kehittää ja seurata kaupungin toimintaa toimialansa puitteissa.
Kaupunginhallituksen toimialasta on siirtynyt ruokapalvelut teknisen lautakunnan toimialaan. Samoin kansainväliset asiat on siirtynyt vapaa-aikalautakunnan toimialaan. Tekninen lautakunta vastaa uuden hallintosäännön mukaan kaupungin asunto-, toimitila- ja kiinteistöhallinnasta lukuun ottamatta kaupunginhallituksen ratkaisuvaltaa kiinteän omaisuuden ostossa ja vaihdossa. Vapaa-aikalautakunnan toimialaan on siirtynyt myös järjestötoiminnan tukeminen. Ympäristölautakunta toimii lupa- ja valvontaviranomaisena.
Henkilöstöorganisaatio rakentuu uudella tavalla. Hallintosäännössä ei puhuta virkanimikkeistä vaan johtamis- ja esimiestasoista. Henkilöstöorganisaatio jakautuu toimialoihin seuraavasti: Kaupunginhallituksen alaisuudessa toimii toimialoista erillinen Päätöksenteko ja johtaminen, jossa on tarvittaessa palveluyksiköitä, ja jota johtaa kaupunginjohtaja. Kaupungin toiminnat jakautuvat kolmeen toimialaan, jotka ovat hallinnon toimiala, tekninen toimiala ja sivistystoimiala. Toimialaa johtaa toimialajohtaja. Toimialat muodostuvat palvelualueista, jotka määrittelee kaupunginhallitus. Palvelualuetta johtaa palvelupäällikkö. Palvelualueet voidaan jakaa palveluyksiköihin, josta päättää oman toimialansa osalta toimialajohtaja. Palveluyksiköitä johtaa palveluyksikön vastaava. Hallintosäännössä määrätään siis henkilöstöorganisaation tasoista vain toimialatasoon asti.
Samoin kuin toimielimien osalla myös kaupunginjohtajan ja toimialajohtajien yleinen ja erityinen ratkaisuvalta on määritetty. Lisäksi palvelupäällikön ja palveluyksikön vastaavan yleinen ratkaisuvalta on määritetty.
Samalla henkilöstöä koskevat määräykset ovat yhdessä. Kaupunginvaltuusto valitsee kaupunginjohtajan ja toimialajohtajat. Em. viranhaltijoiden valinnasta enintään 1 vuodeksi päättää kuitenkin kaupunginhallitus. Kaupunginhallitus ja lautakunta valitsevat alaisensa palvelualueiden palvelupäälliköt. Em. viranhaltijoiden valinnasta enintään 1 vuodeksi päättää kuitenkin ko. toimialajohtaja. Muilta osin esimies valitsee alaisensa henkilöstön lähimmän alaisen esimiehen esittelystä.
Palvelussuhteen ehdoista palvelussuhteen alkaessa päättää se, joka ottaa palvelussuhteeseen saatuaan palkka-asiamiehen lausunnon. Kaupunginvaltuuston valitsemien osalta ehdoista päättää kaupunginhallitus. Harkinnanvaraisista palkanosista ja tarkistuksista päättää kaupunginjohtajan osalta kaupunginhallitus, toimialajohtajien osalta kaupunginjohtaja ja muiden osalta ko. toimialajohtaja saatuaan palkka-asiamiehen lausunnon.
Luottamushenkilöiden etuuksien määräyksiä on selvennetty niiden päivittäisessä tulkitsemisessa esiintyneiden vaikeuksien vuoksi. Palkkioiden ja korvausten määrät ovat edelleen samat. Kokouspalkkiota ei makseta seminaareista, iltakouluista, informaatio-, keskustelu- tai koulutustilaisuuksista. Toimielimen puheenjohtajana toimivalle luottamushenkilölle jäsenen palkkion 50 % korotusta ei kuitenkaan makseta puheenjohtajatehtävästä, josta puheenjohtaja saa hallintosäännön mukaan vuosipalkkiota. Asiantuntijoiden kutsumista toimielinten kokouksiin on tarkennettu, jotta vältytään turhilta osallistujilta. Lisäksi kaupunginhallituksen kokouksesta, joka pidetään samana päivänä kaupunginvaltuuston kokouksen kanssa, ei makseta ollenkaan kokouspalkkiota.
Kokousmenettelyä koskevana muutoksen on se, että henkilöstöasioita koskevia päätöksiä, jotka eivät koske palvelussuhteeseen valitsemista, palvelussuhteen palkkausta tai palvelussuhteen päättämistä ei tarvitse ilmoittaa toimielimelle otto-oikeuden käyttämistä varten vaan ne voidaan laittaa täytäntöön heti. Myös kaupungin nimenkirjoitusoikeuksia on yksinkertaistettu sallimalla allekirjoitus ainoastaan yhdelle henkilölle ja vasta tarvittaessa hankkia varmennusallekirjoitus toiselta henkilöltä.
Taloudelliset vaikutukset
- hallintosääntöuudistus toteutetaan taloussuunnitelman ja -arvion rajoissa
Esityslistan oheismateriaali
- voimassaoleva hallintosääntö löytyy osoitteesta http://www.karkkila.fi/Liitetiedostot/Hallinto/HS_Karkkila_kotisivuversio.pdf
Esityslistan liite
- Karkkilan kaupungin hallintosääntöluonnos
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus
- merkitsee Karkkilan kaupungin hallintosääntöluonnoksen ja sen valmistelutilanteen tietoonsa saatetuksi; ja
- pyytää hallintosääntöluonnoksesta kaupungin henkilöstöjärjestöjen sekä valtuustoryhmien lausunnot, siten, että ne tulee toimittaa 18.2.2014 mennessä.
Käsittely:
Hallintopäällikkö selosti asiaa kokouksessa.
Keskustelun kuluessa Raino Velin ehdotti Katja Etolinin kannattamana seuraavaa: Kaupunginhallitus
- merkitsee Karkkilan kaupungin hallintosääntöluonnoksen ja sen valmistelutilanteen tietoonsa saatetuksi; ja
- pyytää hallintosääntöluonnoksesta kaupungin henkilöstöjärjestöjen sekä valtuustoryhmien lausunnot, siten, että ne tulee toimittaa 18.4.2014 mennessä.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotus yksimielisesti hyväksyä. Koska ehdotusta ei vastustettu, puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen hyväksyneen sen.
Päätös:
Kaupunginhallitus
- merkitsi Karkkilan kaupungin hallintosääntöluonnoksen ja sen valmistelutilanteen tietoonsa saatetuksi; ja
- pyytää hallintosääntöluonnoksesta kaupungin henkilöstöjärjestöjen sekä valtuustoryhmien lausunnot, siten, että ne tulee toimittaa 18.4.2014 mennessä.
Täytäntöönpano:
henkilöstöjärjestöt, valtuustoryhmät
KHAL § 43
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen
Lisätietojen antaja: kaupunginjohtaja Juha Majalahti, puh.
(09) 4258 3601 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Kaupunginhallitus on 19.8.2013 § 245 pyytänyt talouden tasapainottamistyöryhmää käsittelemään viranhaltijaorganisaatiota koskevaa valtuustoaloitetta. Samalla kaupunkikehitystoimikunnalle aiemmin delegoitu organisaatiotyö on siirretty talouden tasapainotustyöryhmälle hoidettavaksi.
Kaupunginvaltuusto on 7.10.2013 § 107 hyväksynyt vastauksena luottamushenkilöorganisaatiota koskevaan valtuustoaloitteeseen seuraavaa: Luottamushenkilöorganisaatiota on tarkoituksenmukaista järjestellä uudelleen kaupunginhallituksen toimikauden päättyessä vuoden 2015 alusta alkaen, mistä talouden tasapainottamistyöryhmän pyydetään tekemään esityksen.
Talouden tasapainottamistyöryhmä on kokouksessa 12.2.2014 pyytänyt kaupunginhallitusta antamaan tarkennuksen työryhmän toimeksiannosta koskien hallintosääntöuudistusta.
Lisäksi valtuuston iltakoulussa 12.2.2014 ilmaistiin tarve pyytää lausunnot hallintosääntöluonnoksesta myös lautakunnilta.
Työryhmän rooli on täsmentämättä hallintosääntöuudistuksen jatkotyön osalta. Jatkotyö työryhmän osalta voisi olla saatujen lausuntojen perusteella yhteenvedon ja esityksen tekeminen kaupunginhallitukselle. Toinen vaihtoehto on, että kaupunginhallitus itse tekee saatujen lausuntojen perusteella muutosesitykset hallintosääntöluonnokseen, jolloin talouden tasapainottamistyöryhmän työ organisaatiouudistuksen osalta voidaan katsoa päättyneeksi.
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus
- pyytää hallintosääntöluonnoksesta kasvatus- ja opetuslautakunnan, vapaa-aikalautakunnan, teknisen lautakunnan, ympäristölautakunnan sekä tarkastuslautakunnan lausunnot, siten, että ne tulee toimittaa 18.4.2014 mennessä;
- päättää, että kaupunginhallitus käsittelee hallintosääntöuudistuksesta saadut lausunnot, tekee niiden perusteella tarvittavat muutokset hallintosääntöluonnokseen ja katsoo talouden tasapainottamistyöryhmän työn luottamushenkilö- ja henkilöstöorganisaatiouudistuksen ja hallintosääntöuudistuksen osalta päättyneeksi; ja
- varaa erillisen kokousajankohdan hallintosääntöuudistuksen käsittelyä varten.
Käsittely:
Keskustelun kuluessa kaupunginjohtaja muutti päätösehdotustaan seuraavasti: Kaupunginhallitus
- pyytää hallintosääntöluonnoksesta kasvatus- ja opetuslautakunnan, vapaa-aikalautakunnan, teknisen lautakunnan, ympäristölautakunnan sekä tarkastuslautakunnan lausunnot, siten, että ne tulee toimittaa 18.4.2014 mennessä;
- päättää, että kaupunginhallitus käsittelee hallintosääntöuudistuksesta saadut lausunnot, tekee niiden perusteella tarvittavat muutokset hallintosääntöluonnokseen ja katsoo talouden tasapainottamistyöryhmän työn luottamushenkilö- ja henkilöstöorganisaatiouudistuksen ja hallintosääntöuudistuksen osalta päättyneeksi, koska työryhmän jäsenet ottavat kantaa omissa valtuustoryhmissään asian valmisteluun; ja
- varaa 7.5.2014 erillisen kokousajankohdan hallintosääntöuudistuksen käsittelyä varten.
Päätös:
Kaupunginjohtajan muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Täytäntöönpano:
lautakunnat, talouden tasapainottamistyöryhmä
KHAL § 145
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen
Lisätietojen antaja: kaupunginjohtaja Juha Majalahti, puh.
(09) 4258 3601 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Asiantuntijana kokouksessa: talous- ja henkilöstöjohtaja Anne Muurinen, tekninen johtaja Kari Setälä, vs. sivistysjohtaja Minna Saukkola
Hallintosäännön valmistelu
Hallintosääntöluonnoksesta annettiin määräaikaan 18.4.2014 mennessä viisi valtuustoryhmän lausuntoa, kaksi henkilöstöjärjestöjen lausuntoa sekä teknisen, ympäristö-, vapaa-aika- ja kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunnot. Lausunnot ovat esityslistan oheismateriaalina. Myös kaupunginvaltuuston seminaarissa 11.- 12.4.2014 käsiteltiin hallintosääntöä.
Kaupunginhallitus käsitteli hallintosääntöuudistuksesta saadut lausunnot ja teki niiden perusteella tarvittavat muutokset hallintosääntöluonnokseen työkokouksessaan 7.5.2014.
Hallintosäännön muutokset
Hallintosääntöluonnokseen tehdyt muutokset koskevat mm. seuraavia:
Hallintosäännön 3a § Kaupunginhallituksen alaisia toimikuntia koskevat määräykset poistetaan hallintosäännöstä. Toimielinten ja viranhaltijoiden yleisiin tehtäviin lisätään huolehtimismääräys sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta.
Kaupunginhallituksen toimialasta poistetaan maankäytön suunnittelu ja se siirretään ympäristölautakunnan toimialaan. Samalla osa kaupunginhallituksen erityisestä ratkaisuvallasta siirretään ympäristölautakuntaan. Kaupunginhallituksen erityiseen ratkaisuvaltaan jää kuitenkin tiettyjä kaavoitukseen liittyviä asioita. Kaupunginhallituksen erityiseen ratkaisuvaltaan siirretään hallinnon toimialajohtajan erityisestä ratkaisuvallasta talouteen ja henkilöstöhallintoon liittyviä asioita. Tällöin hallintosäännössä ei ole määrätty kenellekään toimialajohtajille erityistä ratkaisuvaltaa.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan erityisen ratkaisuvallan sanamuotoja on tarkistettu ajanmukaisiksi. Samoin vapaa-aikalautakunnan erityinen ratkaisuvalta on muutettu koskemaan vapaan sivistystyön mukaisen oppilaitoksen mukaisia asioita.
Henkilöstöä koskevissa määräyksissä on muutettu toimialajohtajien palkan tarkistuksista vastaavaa toimijaa, joka on kaupunginhallitus. Lisäksi on lisätty lähimmän esimiehen kuulemisvelvoite muiden henkilöiden palkantarkistusten osalta.
Taloudelliset vaikutukset
- hallintosääntöuudistus toteutetaan taloussuunnitelman ja -arvion rajoissa
Esityslistan oheismateriaalit
- voimassaoleva hallintosääntö löytyy osoitteesta http://www.karkkila.fi/Liitetiedostot/Hallinto/HS_Karkkila_kotisivuversio.pdf
- hallintosääntoluonnoksen muutokset voimassaolevaan hallintosääntöön
- lausuntoyhteenveto
- ratkaisuvallan siirtoyhteenvetoluonnos jaetaan kokouksessa
- hallintosääntöehdotus (muutokset hallintosääntöluonnokseen verrattuna punaisella värillä merkitty)
Esityslistan liite
- Karkkilan kaupungin hallintosääntöehdotus
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
- hyväksyy liitteenä olevan Karkkilan kaupungin hallintosäännön siten, että se tulee voimaan 1.1.2015 alkaen;
- kumoaa voimassa olevan Karkkilan kaupungin hallintosäännön siten, että sen viimeinen voimassaolopäivä on 31.12.2014; ja
- velvoittaa toimialajohtajia ja kaupunginjohtajaa käynnistämään yksittäisten ratkaisuvaltojen siirtopäätösten valmistelun siten, että ne ovat toimielinten käytettävissä viimeistään 31.10.2014.
Käsittely:
Kokouksessa pidettiin neuvottelutauko klo 19.03 - 19.07.
Tekninen johtaja Kari Setälä ja vs. sivistysjohtaja Minna Saukkola poistuivat kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 19.08.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuusto