Valikko Etsi
Kulttuuri ja vapaa-aika / Matkailijan Karkkila / Pikkupässi-pyöräilyreitti / Suomen Latu - Kuukauden ulkoiluteko 2017

Suomen Ladun Kuukauden ulkoiluteko 2017 - Pikkupässi pyöräilyreitti

Juttu Suomen Latu 23.10.2017:

Kuntien välisellä yhteistyöllä syntyi 51 kilometrin pyöräilyreitti
Hyvinkäältä Lopen kautta Karkkilaan kulkeva 51 kilometrin pituinen Pikkupässi pyöräilyreitti mukailee vanhan junaradan pohjia. Reitti avattiin viime kesäkuussa, ja se on tarkoitettu pyöräilijöille ja kävelijöille.
Reitin varrella olevat infotaulut tutustuttavat kävijät radan varren historiaan. Tauluista paljastuu, miten vuosina 1907–1967 reitillä kulkenut höyryveturi ”Pikkupässi” on ollut hyvin merkittävä koko alueelle. Uusi pyöräilyreitti kertoo radan varren historiaa, mahdollistaa vapaa-ajan- ja lomaliikkumisen Hyvinkään ja Karkkilan välillä sekä edistää samalla alueen työmatkapyöräilyä.

Valtuustoaloitteesta idea projektiin
Reitin suunnittelu sai alkunsa jo vuonna 2011 tehdystä valtuustoaloitteesta. Aloitteen takana oli aktiivinen loppilainen Marika Tudeer.
”Aloitteella halusin edistää alueen pyöräilymahdollisuuksia. Minua myös säälitti, että junarata ja sen kiehtova historia oli unohtumassa”, Tudeer kertoo.
Tudeerin esimerkistä myös Hyvinkäällä ja Karkkilassa tehtiin valtuustoaloitteet Pikkupässi pyöräreitin puolesta. Kuntien hyväksyttyä aloitteet perustettiin Pikkupässi 1 -esiselvityshanke, jossa selvitettiin reitin toteutusvaihtoehdot ja maanomistusolot. Esiselvityksen eri vaihtoehdoista kunnat valitsivat ”kevyen” linjan, jossa reitti merkitään maastoon, tehdään esitekartta ja www-sivut.

Hyvinkään liikuntapalveluiden suunnittelija Matti Mattila toimi hankkeessa projektipäällikkönä. Apuna työssä oli hankkeen ympärille kasattu ohjausryhmä, jolta Mattila sai tukea ja ideoita hankkeen toteuttamiseen.
Reitin toteuttamisessa tarvittiin yhteistyötä, tekijäasennetta, keskustelutaitoja ja joustamista
Mattila nostaa kuntien välisen yhteistyön yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä projektin onnistumiseen.
”Projekti on edennyt hyvin. Kaikilla kolmella kunnalla on ollut yhteinen tavoite, joten yhteisymmärrys on syntynyt helposti. Projektipäällikkönä minulla on ollut jokseenkin vapaat kädet, mutta olen saanut hyviä ideoita myös hankkeen ohjausryhmästä, mikä on edistänyt projektin etenemistä”, Mattila kertoo.

Myös naapurikuntien hankkeesta vastaavat Birgitta Holttinen Karkkilasta, Jyrki Käki ja Tuula Pirinen Lopelta ovat tyytyväisiä kuntien väliseen yhteistyöhön.
”Meillä kaikilla oli yhteinen tavoite ja keskusteluyhteys säilyi hyvänä ja avoimena koko projektin ajan”, toteaa Holttinen.
Naapurikunnat nostavat vielä yhteistyönkin edelle projektipäällikkö Mattilan työpanoksen.
”Mattilan työpanoksen ja asenteen ansiosta reitti on nyt valmis. Mattilan keskustelu-, perustelu- ja yhteistyötaidot olivat äärimmäisen tärkeitä koko projektin kannalta. On taito nähdä metsä puilta”, kuvailee Pirinen Mattilan isoa roolia hankkeen onnistumisessa.

Mattila myöntää, ettei 51 kilometrin pituisen reitin suunnittelu suurelta osin yksityisille maille ole aina helppoa. Työssä tarvittiin taitoa kuunnella ja puhua sekä joustaa oikeassa kohtaa. Mikäli keskustelujen ja perustelujen jälkeen reittiä ei saada merkitä kulkemaan yksityisellä maalla, on joustettava ja keksittävä uusi kohta reitin kululle.
”Jos jostain ei pääse, niin sitten pitää kiertää, niinhän se menee”, Mattila kiteyttää.

Reitin toteutumisen mahdollisti EU:lta saatu maaseudun kehittämistuki, jota haettiin paikallisten Leader-ryhmien, Emon ja Ykkösakselin kautta. Yhteensä rahoitusta koko projektiin saatiin 35 000 euroa. Rahoituksen saaminen edellytti, että reitin toteutuksessa on oltava mukana vapaaehtoisia. Projektipäällikön yhtenä tehtävänä oli vapaaehtoisten osallistaminen ja sitouttaminen hankkeeseen.

”Hyvin porukka lähti mukaan. Välillä sitouttaminen onnistuu hyvin ja välillä tulee ohareita, kun on vapaaehtoistoiminnasta kyse. Haasteista selvittiin, kun etsittiin uusia vapaaehtoisia mukaan. Suomen Ladun jäsenyhdistykset ja alueen kyläyhdistykset olivat aktiivisesti mukana toteuttamassa tätä hanketta”, kertoo Mattila.

Reitti on houkutellut vähemmänkin harrastaneita pyöräilyn pariin
Reitin valmistuttua hanke on saanut paljon kiitosta. Reittiä käyttävät monet liikkujat retkeilijöistä työmatkapyöräilijöihin. Syyskuun 2017 viimeisenä lauantaina reitillä oli noin 50 pyöräilijää polkemassa reittejä kymmenestä kilometristä aina 100 kilometrin pituiseen reittiin asti. Tapahtuman takana oli Karkkilan Ladun puheenjohtaja Jaska Halttunen.

”Tapahtuma sai tosi paljon positiivista palautetta ja mukaan innostui paljon myös vähemmän pyöräilyä harrastaneita. Palautteen perusteella päätettiin tehdä Pikkupässin Polkasusta jokavuotinen tapahtuma. Ensi vuodelle on jo ilmoittautunut innokkaita vapaaehtoisia tapahtumaa tekemään”, kertoo Halttunen.
Halttunen muistuttaa kaikkia valitsemaan taito- ja kuntotason mukaisen reitin. Vaativuutta ja seikkailua reittiin saa lisää, jos lähtee kartan kanssa seuraamaan vanhaa ratapohjaa koko matkan ajan.

Ulkoiluteon Ilmiannon takana on Pikkupässin kyydissä 1960-luvulla matkustanut Helsingin Ladun jäsen
Lokakuun ulkoiluteon paljasti meille Helsingin Ladun jäsen Pirjo Honkavaara, jonka suvun kesämökki sijaitsee radan läheisyydessä.
”Reitin varrella oleva Läyliäisten asema on minulle tuttu ja siellä olen monesti junan nähnyt kulkevan. Se oli suru, kun juna lopetti kulkemisen, mutta nyt olen todella iloinen, että pyöräilyreitti avattiin kulkemaan radan pohjia pitkin. Alueella on hienot ulkoilumaastot”, Honkavaara suosittelee kaikille.



Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Karkkilan kaupunki

Valtatie 26 D
03600 Karkkila

Y-tunnus 0127046-7

Laskutusosoitteet


Verkkolaskut:

Verkkolaskuoperaattori:
CGI
Välittäjän tunnus:
003703575029 
Verkkolaskuosoite:
003701270467


Kaupungin puhelinvaihde:
(09) 4258 3600


Palvelupiste Serveri:

(09) 4258 3755
palvelupiste@karkkila.fi


Kirjaamo
:
kirjaamo@karkkila.fi