1.8.2025 voimaan tulleet perusopetuslain muutokset toivat uudistuksia oppimisen tuen järjestämiseen perusopetuksessa. Oppilaiden oikeus oppimiseen ja koulunkäynnin tukemiseen säilyy edelleen. Tuen uudistuksella pyritään tekemään tukimuodoista selkeämpiä ja yhdenmukaisempia.
Oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan ja tuen tulee olla joustavaa, suunnitelmallista ja tarpeiden mukaan muuttuvaa. Tuki järjestetään ryhmäkohtaisten ja oppilaskohtaisten tukitoimien muodossa sekä yhdistellen eri tukimuotoja, jotta tuen taso vastaa kulloistakin tarvetta. Oppilaalle annettavan tuen kesto ja määrä määrittyvät aina oppilaan tilanteen mukaan ja tukea jatketaan niin kauan, kuin se on tarpeellista.
Lisätietoja oppimisen tuen uudistuksesta voit lukea Opetushallituksen artikkelista seuraavasta linkistä:
Selkeästi oppimisen tuen uudistuksesta (OPH)
Perusopetuksessa oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt kuuluvat kaikkeen koulun toimintaan. Ne varmistavat, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus oppia, osallistua ja saada tarvitsemansa tuki. Opetus suunnitellaan vastaamaan oppilaiden yksilöllisiä tarpeita ja valmiuksia. Ryhmät muodostetaan niin, että ne tukevat opetuksen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaita voidaan tukea ryhmässä esimerkiksi koulunkäynninohjaajan tai avustajan tuella.
Opetus on kielitietoista ja oppiaineiden kieltä avaavaa. Siinä hyödynnetään erilaisia pedagogisia menetelmiä, jotka tukevat sekä lisätukea tarvitsevia oppilaita että niitä, jotka etenevät opinnoissaan eri tahtiin. Oppimista tukevat järjestelyt toteutetaan ilman erillistä hallintopäätöstä tuen tarpeesta, sillä ne kuuluvat koulunkäyntiin osana jokapäiväistä toimintakulttuuria.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot muodostavat oppimisen tuen ensisijaisen tason ja ne kuuluvat jokaiselle oppilaalle.
Tällaisia tukimuotoja ovat muun muassa:
Ryhmäkohtaisen tuen laajuus suunnitellaan koulukohtaisesti ja kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan. Tukea toteutetaan koko lukuvuoden ajan suunnitelmallisesti ja joustavasti. Opettaja voi vastata tuen antamisesta, eikä sen järjestämisestä tehdä erillistä hallintopäätöstä.
Jos oppilaan oppimisen tueksi tarjottu ryhmäkohtainen tuki ei ole riittävää, voidaan hänelle järjestää oppilaskohtaisia tukitoimia.
Nämä tukitoimet suunnitellaan oppilaan yksilöllisten tarpeiden pohjalta ja ne ovat luonteeltaan säännöllisiä ja pitkäaikaisia. Tuen tarve arvioidaan huolellisesti, tukitoimet suunnitellaan ja niiden toteuttamisesta tehdään hallintopäätös.
Oppilaskohtaisia tukitoimia voivat olla esimerkiksi:
erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja osittain muun opetuksen yhteydessä
erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
tulkitsemispalvelut
avustajapalvelut
tarvittavat apuvälineet
Lisäksi oppilas voi saada tukea seuraavissa tilanteissa:
Tuen tarpeen arviointi käynnistyy, kun opettajat havaitsevat, ettei ryhmäkohtainen tuki riitä turvaamaan oppilaan oppimista ja osallistumista opetukseen. Myös oppilas ja hänen huoltajansa voivat tuoda esiin näkemyksensä ryhmäkohtaisen tuen riittävyydestä.
Arvioinnista vastaavat opettajat ja huoltajilla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin. Tarvittaessa arviointiin kutsutaan mukaan opiskeluhuollon asiantuntijoita tai muita oppilaan tilanteen kannalta keskeisiä toimijoita opettajien pyynnöstä.
Arvioinnin perusteella laaditaan suunnitelma tuen toteuttamisesta. Oppilasta ja huoltajaa kuullaan ennen päätöksentekoa ja tukitoimista tehdään hallintopäätös, jossa kuvataan oppilaalle myönnetyt tukimuodot.
Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti, vähintään kerran lukuvuodessa. Jos oppilaan tilanne tai tuen tarve muuttuu, tehdään uusi hallintopäätös tukitoimien päivittämiseksi.
Oppimisen tuen uudistus tuo selkeyttä ja yhdenvertaisuutta perusopetukseen. Uudistuksen painopiste on ennaltaehkäisevässä ja ryhmälähtöisessä tuessa, joka mukautuu oppilaiden tarpeisiin.
Uudistuksen myötä oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestetään entistä selkeämmin ja yhdenmukaisemmin kaikille perusopetuksen oppilaille. Tuen tavoitteena on varmistaa, että jokainen oppilas voi osallistua opetukseen ja suorittaa koko perusopetuksen oppimäärän. Uudistus koskee sekä kunnallisia että yksityisiä opetuksen järjestäjiä, mikä vahvistaa tuen yhdenvertaista toteutumista eri kouluissa.
Oppilaskohtaista tukea tarjotaan, jos ryhmäkohtainen tuki ei riitä. Tämä voi sisältää pienryhmäopetusta, erityisluokanopetusta, tulkitsemis- ja avustajapalveluja sekä apuvälineitä.
Tuen järjestämisessä korostuu opettajan vastuu suunnitella ja toteuttaa opetus ryhmän tarpeiden mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi opetuksen eriyttämistä, samanaikaisopetusta ja oppimisympäristön saavutettavuuden parantamista.
Eriyttämisellä tarkoitetaan opetuksen mukauttamista oppilaan tarpeisiin opetusmenetelmien, materiaalien, oppimisympäristön tai arviointikäytäntöjen avulla.
Samanaikais- ja yhteisopetuksessa useampi opettaja, kuten luokanopettaja ja erityisopettaja, työskentelevät yhdessä oppilasryhmän kanssa.
Uudistus ohjaa koulut ennaltaehkäisevään ja yhteisölliseen tukikulttuuriin, jossa jokaisen oppilaan oppiminen ja hyvinvointi ovat keskiössä. Vielä tarkemmin pääset tutustumaan oppimisen tuen uudistukseen Opetushallituksen sivuilta seuraavasta linkistä:
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Karkkilan kaupunki
Valtatie 26 D
03600 Karkkila
Y-tunnus 0127046-7
Laskutusosoitteet
Verkkolaskut:
Verkkolaskuoperaattori:
CGI
Välittäjän tunnus:
003703575029
Verkkolaskuosoite:
003701270467
Kaupungin puhelinvaihde:
(09) 4258 3600
Palvelupiste Serveri:
(09) 4258 3755
palvelupiste@karkkila.fi
Kirjaamo:
kirjaamo@karkkila.fi