Valikko Etsi
Palvelut / Koulutus ja opiskelu / Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Oppimisen tuen uudistus 1.8.2025

1.8.2025 voimaan tulleet perusopetuslain muutokset toivat uudistuksia oppimisen tuen järjestämiseen perusopetuksessa. Oppilaiden oikeus oppimiseen ja koulunkäynnin tukemiseen säilyy edelleen. Tuen uudistuksella pyritään tekemään tukimuodoista selkeämpiä ja yhdenmukaisempia.

Oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan ja tuen tulee olla joustavaa, suunnitelmallista ja tarpeiden mukaan muuttuvaa. Tuki järjestetään ryhmäkohtaisten ja oppilaskohtaisten tukitoimien muodossa sekä yhdistellen eri tukimuotoja, jotta tuen taso vastaa kulloistakin tarvetta. Oppilaalle annettavan tuen kesto ja määrä määrittyvät aina oppilaan tilanteen mukaan ja tukea jatketaan niin kauan, kuin se on tarpeellista. 

Lisätietoja oppimisen tuen uudistuksesta voit lukea Opetushallituksen artikkelista seuraavasta linkistä:
Selkeästi oppimisen tuen uudistuksesta (OPH)


Oppimista tukevat opetusjärjestelyt

Perusopetuksessa oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt kuuluvat kaikkeen koulun toimintaan. Ne varmistavat, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus oppia, osallistua ja saada tarvitsemansa tuki. Opetus suunnitellaan vastaamaan oppilaiden yksilöllisiä tarpeita ja valmiuksia. Ryhmät muodostetaan niin, että ne tukevat opetuksen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaita voidaan tukea ryhmässä esimerkiksi koulunkäynninohjaajan tai avustajan tuella. 

Opetus on kielitietoista ja oppiaineiden kieltä avaavaa. Siinä hyödynnetään erilaisia pedagogisia menetelmiä, jotka tukevat sekä lisätukea tarvitsevia oppilaita että niitä, jotka etenevät opinnoissaan eri tahtiin. Oppimista tukevat järjestelyt toteutetaan ilman erillistä hallintopäätöstä tuen tarpeesta, sillä ne kuuluvat koulunkäyntiin osana jokapäiväistä toimintakulttuuria.


Ryhmämuotoinen tuki

Ryhmäkohtaiset tukimuodot muodostavat oppimisen tuen ensisijaisen tason ja ne kuuluvat jokaiselle oppilaalle.

Tällaisia tukimuotoja ovat muun muassa:

  • yleinen tukiopetus
  • opettajan antama opetuskielen tukiopetus (opetuskielen vahvistaminen)
  • erityisopettajan antama opetus osana muuta opetusta

Ryhmäkohtaisen tuen laajuus suunnitellaan koulukohtaisesti ja kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan. Tukea toteutetaan koko lukuvuoden ajan suunnitelmallisesti ja joustavasti. Opettaja voi vastata tuen antamisesta, eikä sen järjestämisestä tehdä erillistä hallintopäätöstä. 


Oppilaskohtainen tuki

Jos oppilaan oppimisen tueksi tarjottu ryhmäkohtainen tuki ei ole riittävää, voidaan hänelle järjestää oppilaskohtaisia tukitoimia. 

Nämä tukitoimet suunnitellaan oppilaan yksilöllisten tarpeiden pohjalta ja ne ovat luonteeltaan säännöllisiä ja pitkäaikaisia. Tuen tarve arvioidaan huolellisesti, tukitoimet suunnitellaan ja niiden toteuttamisesta tehdään hallintopäätös.

Oppilaskohtaisia tukitoimia voivat olla esimerkiksi:

  • erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja osittain muun opetuksen yhteydessä

  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä

  • erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa

  • tulkitsemispalvelut

  • avustajapalvelut

  • tarvittavat apuvälineet

Lisäksi oppilas voi saada tukea seuraavissa tilanteissa:

  • kun poiketaan perusopetuksen oppimäärästä tai paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista
  • kun perusopetusta järjestetään vamman, sairauden tai muun toimintakyvyn rajoitteen perusteella.

Tuen tarpeen arviointi

Tuen tarpeen arviointi käynnistyy, kun opettajat havaitsevat, ettei ryhmäkohtainen tuki riitä turvaamaan oppilaan oppimista ja osallistumista opetukseen. Myös oppilas ja hänen huoltajansa voivat tuoda esiin näkemyksensä ryhmäkohtaisen tuen riittävyydestä. 

Arvioinnista vastaavat opettajat ja huoltajilla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin. Tarvittaessa arviointiin kutsutaan mukaan opiskeluhuollon asiantuntijoita tai muita oppilaan tilanteen kannalta keskeisiä toimijoita opettajien pyynnöstä. 

Arvioinnin perusteella laaditaan suunnitelma tuen toteuttamisesta. Oppilasta ja huoltajaa kuullaan ennen päätöksentekoa ja tukitoimista tehdään hallintopäätös, jossa kuvataan oppilaalle myönnetyt tukimuodot. 

Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti, vähintään kerran lukuvuodessa. Jos oppilaan tilanne tai tuen tarve muuttuu, tehdään uusi hallintopäätös tukitoimien päivittämiseksi.


Lisätietoa oppimisen tuen uudistuksesta

Oppimisen tuen uudistus tuo selkeyttä ja yhdenvertaisuutta perusopetukseen. Uudistuksen painopiste on ennaltaehkäisevässä ja ryhmälähtöisessä tuessa, joka mukautuu oppilaiden tarpeisiin. 

Uudistuksen myötä oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestetään entistä selkeämmin ja yhdenmukaisemmin kaikille perusopetuksen oppilaille. Tuen tavoitteena on varmistaa, että jokainen oppilas voi osallistua opetukseen ja suorittaa koko perusopetuksen oppimäärän. Uudistus koskee sekä kunnallisia että yksityisiä opetuksen järjestäjiä, mikä vahvistaa tuen yhdenvertaista toteutumista eri kouluissa.

Keskeiset muutokset ja periaatteet

  • Ryhmäkohtainen tuki on ensisijainen tukimuoto ja sen avulla pyritään tukemaan oppimista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan omassa opetusryhmässä. Tähän kuuluvat esimerkiksi yleinen tukiopetus, opetuskielen tuki ja erityisopettajan antama opetus oppilaan omassa ryhmässä.
  • Oppilaskohtaista tukea tarjotaan, jos ryhmäkohtainen tuki ei riitä. Tämä voi sisältää pienryhmäopetusta, erityisluokanopetusta, tulkitsemis- ja avustajapalveluja sekä apuvälineitä.

  • Tuen järjestämisessä korostuu opettajan vastuu suunnitella ja toteuttaa opetus ryhmän tarpeiden mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi opetuksen eriyttämistä, samanaikaisopetusta ja oppimisympäristön saavutettavuuden parantamista.

  • Eriyttämisellä tarkoitetaan opetuksen mukauttamista oppilaan tarpeisiin opetusmenetelmien, materiaalien, oppimisympäristön tai arviointikäytäntöjen avulla.

  • Samanaikais- ja yhteisopetuksessa useampi opettaja, kuten luokanopettaja ja erityisopettaja, työskentelevät yhdessä oppilasryhmän kanssa.

Uudistuksen vaikutukset käytännön työhön

  • Tuen prosessit ja käsitteet uudistuivat: perinteiset tuen tasot (yleinen-, tehostettu- ja erityinen tuki) poistuvat. Tuki perustuu jatkossa konkreettisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja tukimuotoihin, ei tasoihin.
  • Asiakirjojen määrä vähenee ja tuen arviointi, suunnittelu ja päätöksen teko selkeytyvät. Tämä keventää hallinnollista työtä, mutta samalla opettajan rooli oppimisen ja hyvinvoinnin seurannassa korostuu.
  • Yhteistyö opetus- ja kasvatushenkilöstön välillä vahvistuu, mikä tukee tuen suunnittelua ja toteutusta entistä tehokkaammin.

Uudistus ohjaa koulut ennaltaehkäisevään ja yhteisölliseen tukikulttuuriin, jossa jokaisen oppilaan oppiminen ja hyvinvointi ovat keskiössä. Vielä tarkemmin pääset tutustumaan oppimisen tuen uudistukseen Opetushallituksen sivuilta seuraavasta linkistä:
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Karkkilan kaupunki

Valtatie 26 D
03600 Karkkila

Y-tunnus 0127046-7

Laskutusosoitteet


Verkkolaskut:

Verkkolaskuoperaattori:
CGI
Välittäjän tunnus:
003703575029 
Verkkolaskuosoite:
003701270467


Kaupungin puhelinvaihde:
(09) 4258 3600


Palvelupiste Serveri:

(09) 4258 3755
palvelupiste@karkkila.fi


Kirjaamo
:
kirjaamo@karkkila.fi